bloglovin

Låta kaniner bo tillsammans

Det är viktigt att veta att kaniner väldigt sociala djur som kräver att få umgås, helst med andra kaniner. Ett vanligt missförstånd är dock att kaniner måste ha en burkompis enligt lag

 

 

Måste kaninen ha en burkompis enligt lag?
Svaret är nej, med modifikation. Jordbruksverket har utfärdat ett "allmänt råd" som säger att alla kaniner, utom okastrerade hanar, ska ha en levnadskamrat av samma art. Ett allmänt råd innebär att om kaninägaren själv kan bevisa att det hen gör för kaninerna är bättre, så är det inget fel.

 

Kaniner lever i det vilda i grupper. I det vilda har varje kanin sin egen håla i vilken de inte uppskattar om en annan kanin tränger sig på, och dessutom lever de på enorma ytor. När man vet det är det lätt att förstå att det kan bli bråk om två kaniner hålls ihop i en bur på endast 1m2. De är dock flockdjur och är inte skapade för ett ensamt liv. Det finns alltså en konflikt mellan liten yta och att ge kaninen utlopp för sociala beteenden. 

 

 

Nära på alla kaniner uppskattar att ha en kompis om man ger dem rätt förutsättningar, och visst är det gulligt att se två kaniner tillsammans. Kaninen har en hel beteenderepetoar som de inte kan visa annat än med en artfrände. Läs mer om det här. Studier har dessutom visat att kaniner som hålls i par eller grupp uppvisar färre stereotypbeteenden, d.v.s. tecken på stress och frustration. De mår alltså generellt sett bättre av att bo ihop än ensamma! 

 

Kaniner tycker oftast även om att vara sociala med oss människor. För en kanin som bor ensam är kontakt med människa än mer betydelsefullt då kaninen är ett väldigt socialt djur. Dock måste man nämna att en människa aldrig kan ersätta en annan kanin då vi inte talar samma "språk". En ensam kanin har en hel repetoar av beteenden som den bara utför med en artfrände.

 

När två kaniner ska bo ihop är det viktigaste att tänka på att man skapar tillräckligt med utrymme och gömställen för kanierna. De minimummått som finns på jordbruksverkets hemsida är på tok för små för två kaniner (även för en kanin är de högst ifrågasättbara). Varje kanin behöver sitt eget gömställe och de behöver ha utrymme om det skulle uppstå en tvist. Forskning visar att om kaninerna inte behöver konkurrera om tex små mängder hö eller en liten sitthylla så är risken för bråk väldigt mycket mindre. Ge kaninerna mycket av det som de skulle kunna konkurrera om så slipper du bråk!

 

Mina kaniner slåss, vad göra?
Det är viktigt att tänka på att kaniner är individer som alla har sina specifika egenskaper. En del kaniner mår bäst av att ha en kompis medan några få inte uppskattar det. En del kaniner kan vara väldigt revirtänkande och vill således inte ha någon annan i sitt revir. Kanske har den negativa erfarenheter av andra kaniner, eller har bara inte förstått det sociala språket till 100%? Eller så är det kaninkemin som inte stämmer, testa med en annan kanin?

 

Kaniner som inte accepterar varandra börjar lätt slåss hela tiden, de kan helt enkelt inte sätta upp en stadig rangordning. Det är då viktigt att man särar på kaninerna då det kan bli allvarliga skador på djuren som följd. Bor kaninerna i en bur är det för lite plats för att den underlägsna individen ska få en chans att komma undan och skadorna som uppstår kan vara så allvarliga att kaninen dör eller måste avlivas. Dock är det inte samma sak som att man inte ska låta kaniner "tjaffsa" lite när de bor ihop. Små ridningar, jagningar och liknande slutar sällan i skador utan är helt naturliga.

 

Mycket av problemen som kan uppstå mellan kaniner kan minska väldigt om man kastrerar båda kaninerna. Då slipper man hormoner som gör kaninerna griniga mot både ägare och kaninkompis.

 

 

Bo ihop – Hona + hona
Det allra enklaste om man vill ha två kaniner ihop är att man har två kullsystrar som levt ihop hela livet, eller t.ex. sparar en hona ur en kull och låter denna unge gå kvar med mamman. Dock är det viktigt att tänka på att även två honor kan börja slåss pga könshormoner. Det är alltså ingen garanti att det kommer fungera att ha kaninerna ihop. Kastrering kan förebygga bråk även mellan honor.

 

Bo ihop - Hane + hane
Det är ytterst ovanligt att detta fungerar och ingenting man rekomenderar folk att testa. Det är stor chans att de börjar bråka och det kan sluta riktigt illa.

 

Bo ihop – Hona + hane (fertil)
Det kommer bli ungar. Kaninen är ett väldigt reproduktivt djur som kan få flera kullar per år och som går att para året om. Detta är förstås väldigt krävande och stressande för honan och därför ska inte en hona och okastrerad hane bo tillsammans. Även om honan är kastrerad är chansen stor att hanen rider på henne i tid och otid, vilket också är stresande.

 

Bo ihop – Hona + kastrerad hane
Detta är det som brukar fungera allra bäst när man har flera kaniner tillsammans. Honor accepterar lättare en hane än annan hona. Är hanen kastrerad blir det inga ungar. Honan/honorna får gärna också vara kastrerad så blir paren/gruppen ofta väldigt stabila!

 

Honor som går tillsammans. Se till att individer med lägre rang har möjlighet att komma undan om bråk skulle uppstå.

 

Sätta ihop kaniner
Läs mer här!

 

Kaniner är i grunden extremt sociala och om du har möjlighet bör du ha dem ihop. Det finns enstaka individer som inte vill bo med andra kaniner, men generellt sett är en kompis väldigt bra för kaniens välmående!

 

 

Text & bild: Sandra Magnusson
Text, vidare: Emma Almquist

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Embla

Hur gammal bör en hona vara när man sätter ihop en treårig kastrerad hane och en hona??

2012-10-03 @ 19:58:37
Postat av: Felicia

Hej!

Jag har funderat lite på om ni tycker att de är värt att sätta ihop en hona och en kastrerad hane som inte har träffat varandra innan.
De är alltså inte från samma kull.
Är det värt det?
För man vill ju inte precis förlora en av dem.
Tacksam för svar!

Kram

Svar: Självklart!Kaninerna kommer säkert trivas tillsammans men finns självklart inga garantier. Testa :)
Kanin Magazinet

2013-07-29 @ 18:38:25
URL: http://mylifeinabox.blogg.se
Postat av: ida

hej, jag har en kanin som nu har fått en burkompis. Eller vi håller på att vänja de med varandra.
Den nya honan är bara 8 veckor och min andra som ska få henne som burkompis är 1 år 4 m¨nader. De har redan börjat pussa på varandra genmom gallrena. :) Är det ett bra tecken?

Svar: Absolut!
Kanin Magazinet

2013-08-26 @ 09:41:59
Postat av: Sabine

Hej, har avlat på min hane och ungarna är nu ca 2 veckor gammla och ska komma hem till mig vid ca 8 veckors ålder.
Han är fortfarande inte kastrerad. finns det nån typ av uppskattning hur länge efter han blivit kastrerad man kan försöka få ihop dem utan att han vill sätta på sina egna döttrar eller går det börja vänja dem vid varran direkt enligt beskrivningen ovan?

Svar: Hej!När du kastrerat din kanin rekommenderar vi att du väntar 6 veckor innan du sätter ihop dem, för då har spermierna dött. Kaninen kan fortsätta jucka ytterligare ett par månader efter kastreringen eftersom instinkten sitter kvar då men avtar.
Testa direkt 6 v efter kastreringen, det blir nog bäst.
Under hopsättningen kommer båda jucka på varandra för att ordna rangordningen.

/Kaninmagazinet
Kanin Magazinet

2013-08-26 @ 22:21:17
URL: http://nattstad.se/gn%C3%A4gg
Postat av: Emelie

Hej jag undrar när en kull blir könsmogen och behöver säras?

Svar: Hej!När dem är 12 veckor måste dem säras, men en del kan bli könsmogna tidigare.
Kanin Magazinet

2013-09-29 @ 10:32:31
Postat av: Emma

Hej. Vi har två kullsystrar som inte fungerade ihop tyvärr. Så vi köpte nu en hane som skulle vara sällskap till den ena. Vi har nybyggt två boxar på 2.70x1.50m. Nu är det så att hanen stack in till "fel" hona. Det var hennes syster som skulle få sällskap. Men dom går super ihop. Nu vill jag testa att ta bort skiljeväggen så dom får 3x3m att vara på och testa att ha alla tre ihop. Två systrar på 8mån och en hane på 2år. Är det dumt? :/

Svar: Hej!Nej det är absolut inte dumt, bara hanen är kastrerad!
Kanin Magazinet

2013-10-31 @ 09:28:02
Postat av: Linda

Hej!
Blir två honor som bor ihop mindre sociala och sällskapliga mot människor än en ensam kanin? Jag har haft min tidigare kanin lösgående i kaninsäkrad lägenhet och han följde efter mig som en hund i hemmet och sökte verkligen vårt sällskap. Han blev endast instängd när ingen var hemma.
Samtidigt som jag vill ha möjlighet att få en lika social kanin som tidigare så tycker jag att det är synd att den inte ska ha en artfrände.
Vad rekommenderar ni?


Svar: Det är jättesvårt att säga, då alla kaniner är olika. Sen är det inte helt säker att 2 honor fungerar tillsammans. Det måste man alltid ha i åtanke när man ska sätta ihop 2 eller fler kaniner, att det kanske inte fungerar. Men så till din fråga... att ha 2 kaniner tillsammans i lägenhet kan mycket väl fungera ypperligt och du får 2 tösar som ska vara med överallt, att de blir mindre sociala för att de är 2, nej det tror jag inte. Snarare tvärtom, de blir mer sociala, i alla fall av egen erfarenhet. :)
Kanin Magazinet

2013-11-06 @ 18:32:52
Postat av: Emelie

"När man vet det är det lätt att förstå att det kan bli bråk om två kaniner hålls ihop i en bur på endast 1km2."

Det var då ingen liten bur ;)
Skriv 1 kvm, 1 m^2 eller 1 m2. Blanda inte, för då blir det kvadratkilometer. :p

Svar: Haha, tack för påpekningen, ska ändra det!
Kanin Magazinet

2013-11-27 @ 13:34:13
Postat av: madde

Hej!

Kan en kastrerad pojk kanin och en sterilesirerad flick kanin träffas ?

OBS Dom ska imte bo ihop utan bara träffas.

Svar: Hej!Nej det finns ingen anledning till att två kaniner som inte ska bo tillsammans ska träffas då och då. De blir bara stressade av det eftersom de gång på gång måste göra upp rangordningen. Ska de träffas ska det vara för att dem ska bo tillsammans!
Kanin Magazinet

2013-12-01 @ 16:13:26
Postat av: Sofia

Min kanin och en annan hona har bråkat. Min kanin är inte vaccinerad, kan det hända något med henne?

2014-03-12 @ 15:22:18
Postat av: Elin

Hej! Jag har en hermelinhane på ca 1 år och jag vill gärna skaffa en hona till honom, kommer självklart kastrera honom först isåfall. Kan jag skaffa en kanin av en annan ras eller måste jag skaffa en till hermelin?
Tacksam för svar! :)

Svar: Hej!Nej du behöver inte köpa en hermelin men ta någon ras som är i någorlunda samma storlek, en belgisk jätte är till exempel inte så bra att ha tillsammans med en hermelin :)
Kanin Magazinet

2014-03-23 @ 14:01:44
URL: http://nattstad.se/Elinsv%C3%A4rld
Postat av: Lena

Hej jag köpte nyss en hane som har 4 månader, han är ännu inte kastrera. Jag tänkte om det går bra och ha en hona som är 1 år gammal med honom som sällskap, undrar om det är ok. Eller kan jag kastrera henne istället? Tack

Svar: Hej!Du kan inte sätta ihop kaninerna förens hanen är kastrerad, vilket görs tidigast vid 6 månades ålder, sen måste du vänta MINST 4-5 veckor innan du sätter ihop dem.
Är honan bara en kelkanin, kastrera henne också så minskar du risken för komplikationer i framtiden och ökar livslängden.
Hanen måste alltid vara kastrerad.

MVH
Kaninmagazinet
Kanin Magazinet

2014-04-09 @ 07:11:12
Postat av: julia

Hej jag har en hane som är 5 månader. jag vill skaffa en hona till han, eftersom jag jobbar på dagarna och han är ensam. Hanen är inte kastrera eftersom jag vill att han ska ha kaniner med den honan. jag tänkte kastrera honom efter att de har haft kaniner. går det bra att skaffa honan nu? vad ska jag tänka på.


Tack så hemsk mycket för hjälpen:)

Svar: Hej! Då är min följdfråga, varför vill du ha ungar efter honom/kullsyfte ? Har du tid att ta hand om alla ungar, har du plats om du inte får dem sålda osv? Har du råd att ta honan till veterinär om det skulle bli komplikationer?Läs på artiklarna under vår uppfödar kategori!

Ska du köpte en hona måste du ha en till bur, så dem bor separat. Sedan kastrerar du honom vid 6 månades ålder, 5 veckor efter kastreringen kan du sätta ihop honan och hanen. Alla kaniner vill inte ha sällskap och accepterar inte det. Så var beredd på att det inte funkar. Men kastrerad hane + hona brukar gå bäst. Ska du inte avla på honan senare kastrera henne också för att undvika framtida komplikationer.
Köper du en unge, måste du vänta minst 8 månader innan du kan ta kull på henne.


Lycka till!

Kanin Magazinet

2014-04-09 @ 22:51:28
Postat av: Therese

Hej! Vi har en hane på 4 mån och ska skaffa en hona till honom, då kommer han att vara nästan 6 mån och vi har tänkt att kastrera honom vid 6 mån. Kaninerna är halvsyskon från samma uppfödare! Är det bra att kastrera honan också, vid vilken ålder bör man göra det? När kan man sedan sätta ihop dem i samma bur? Tack på förhand!

Svar: Hej! Kaninerna kommer troligen komma bra överens oavsett om honan är kastrerad eller ej. Dock rekommenderas det att man kastrerar honor också om de bara ska användas som sällskap. Dels för att humöret brukar bli jämnare (brusten försvinner tex) samt att honan inte riskerar att drabbas av livmodercancer. Efter kastrering ska man vänta i ungefär en månad innan man sätter ihop kaninerna. // Fanny
Kanin Magazinet

2014-04-16 @ 18:54:52
Postat av: Therese

Hej!
Tack för hjälpen i svaret ovan, jag har en fråga gällande detta igen, om vår hankaniin är 6 mån och nykastrerad och honan är 2 mån kan man då sätta ihop kaninerna eftersom honan är så liten och ännu inte är könsmogen? Det kan väl inte hinna bli några kaninungar då honan är så liten och hanen nyligen är kastrerad när vi får hem honan?
Tack på förhand! MVH Therese

Svar: Hej!Nej vänta minst 5 veckor innan du sätter ihop dem. Dels för att hanen ska hinna läka och för att vara på den säkra sidan. MVH Kaninmagazinet
Kanin Magazinet

2014-05-03 @ 19:54:09
Postat av: Mikaela

Hej!
Har lite funderingar som jag hoppas ni kan svara på.
Vi har två st kaninungar, honor som jag är osäker på om dom är kullsystrar. Dom är båda födda v 10 så nu e dom snart 10 veckor gamla. Dom sa i affären att det var dvärgvädurer båda två men den ena ser mer ut som en lejonhuvad. Hur som helst så verkar dom gå jätte bra ihop än så länge. Min fråga e om jag skulle kunna skaffa två hanar också och ha alla tillsammans, självklart så kastrerar jag hanarna först? Eller ska jag ha alls fyra separata i olika burar fast bredvid varandra? Eller två och två, hona + kastrerad hane? Ska ha dom ute så fort det blir varmare. Men undrar då hur jag ska lägga upp det med burarna och rasthagen. Kan man ha en gemensam stor rasthage men egna burar som dom kan gå in till men samtidigt se varandra från burarna?

Svar: Hej!Är kaninerna köpta i en djuraffär kan man aldrig lita på att dem är syskon eller hur gamla dem är.
När dem blir könsmogna kan dem börja bråka och då är det bra om du är beredd att sära på dem, med separata burar. vissa kan gå bra ihop när dem är små men inte alls när dem är stora.
Visst kan du köpa 2 hanar, då får du vänta med att sätta ihop kaninerna tills dem är kastrerade vilket inte bör göras förrens tidigast 6 månader + minst 1 månad efter kastrering. Att ha hanar ihop är väldigt riskabelt, även om dem är kastrerade vet man aldrig hur det går, så sätt hellre ihop dem hona+hane. Ska inte honorna användas i avel kastrera dem med för att minska komplikationerna i framtiden. Bor dem ihop så ska endast de kaninerna som bor ihop vara tillsammans, och de andra två ska vara tillsammans, alltså kan man inte låta alla fyra träffa varandra då och då. För då kommer det bli bråk , det blir stressigt med att göra upp rangordningen varje gång osv. kastrerad hona + kastrerad hane är alltid det bästa alternativet.

MVH
Kaninmagazinet
Kanin Magazinet

2014-05-11 @ 17:41:03
Postat av: Josefin

Hej jag och min kompis har kaniner. Kan dom träffas?

Svar: Hej!Kaniner ska inte träffas och "leka". Eftersom kaninerna kommer börja bråka för att göra upp rangordningen, detta är stressande och kan skada kaninerna och ska inte göras om kaninerna inte ska bo tillsammans. Håll dem separata.
Kanin Magazinet

2014-05-19 @ 20:02:23
Postat av: Elin

Hej c:
Jag funderar på att skaffa en kanin och undrar om en kastrerad hane skulle klara av att bo själv, och om inte hur många timmar skulle den behöva ha sällskap isåfall? Jag tänkte ha honom i en bur ute, men när jag är i skolan är jag borta i cirka 6 timmar. Behöver kaninen ha en kompis?
Jag tänkte tävla i hoppning med den oxå, då undrar jag hur det blir om jag bara ska träna en mest och bara hoppa för att det är kul med den andra, eller måste jag träna båda lika mycket då?
Tacksam för svar :D

Svar: Hej! Visst kan kaniner bo själva, men har du möjlighet så är det klart att en kanin har mycket nytta av en kompis också, om du har tid och plats. Du behöver inte träna båda kaninerna, dem kan vara utan varandra en stund. Men ska du ha två ska dem bo tillsammans hela tiden, och inte bara träffas ibland.Lycka till!
Kanin Magazinet

2014-06-18 @ 16:34:02
Postat av: Emma

Hej! Jag har en Hona på 3 år och jag tycker att hon är lite ensam och vill skaffa en vuxen kastrerad hane till henne. Men jag vet inte om jag kan det för jag har varit på hoppträningar med henne och då har hon blivit rädd för dom andra kaninerna och sprungit iväg. Tror du att det är värt att köpa en kanin och sen kanske inte kan ha kvar den för att dom inte passar ihop? Väldigt tacksam för svar! MVH Emma

2014-06-19 @ 20:32:07
Postat av: Emma

Hej! Jag har en Hona på 3 år och jag tycker att hon är lite ensam och vill skaffa en vuxen kastrerad hane till henne. Men jag vet inte om jag kan det för jag har varit på hoppträningar med henne och då har hon blivit rädd för dom andra kaninerna och sprungit iväg. Tror du att det är värt att köpa en kanin och sen kanske inte kan ha kvar den för att dom inte passar ihop? Väldigt tacksam för svar! MVH Emma

2014-06-19 @ 21:02:25
Postat av: Jennifer

Hej!
I slutet av sommarlovet kommer en liten kaninunge (hona som då är 8 veckor) hem till mig. Tanken är att hon ska bo tillsammans med min kastrerade hane som är 1 år (kastrerades för ca 5 månader sen). Han är väldigt sällskapssjuk så därför tänkte vi skaffa en kompis till han. Min fråga är hur gammal honan bör vara när de kan träffas? Jag har tänkt att ställa hennes bur brevid hans hage så att de kan titta och lukta på varandra redan när hon kommer hem till oss så att hon vänjer sig vid han redan från början.

Jennifer

Svar: Hej!Ha honan separat tills hon blir runt halvåret, så hon kan försvara sig om dem skulle ryka ihop och ni har tid att lära känna henne och göra henne tam.
MVH
Kaninmagazinet
Kanin Magazinet

2014-07-14 @ 16:16:34
Postat av: Linnea Maria

Hej!
Mina två kaninhonor har bott med varandra i 4 år sedan de var ungar. För ungefär två dagar sedan märkte jag att de slogs med varandra när de var ute och hoppade fritt i trädgården. Det är första gången jag ser detta hända och jag är rätt chockad eftersom det inte var något litet slagsmål; pälsen flög och den ena honan fick ett stort blödande jack i örat. Efter denna fight särade jag på dem och idag provade jag att släppa ihop dem igen, men så fort jag satte in den ena honan så rök de ihop! Jag tycker detta är jättekonstigt då de alltid verkat trivas bra ihop. De bor i en stor kaningård utomhus och har inte fått mindre mat än vanligt så jag förstår inte alls vad orsaken kan vara. Skulle bli väldigt tacksam för svar då jag är osäker på vad jag ska göra nu!

Svar: Hej! Kaniner kan bli ovänner, precis som vilka individer som helst. Vissa honor blir lite griniga vid brunst. Kanske kan du låta de bo bredvid varandra ett tag? Med galler i mellan så att de kan se och nosa på varandra. Titta gärna i våra artiklar om hur man för ihop kaniner så kanske du får lite tips. http://kaninmagazinet.se/2013/september/att-satta-ihop-kaniner.html
Kanin Magazinet

2014-07-24 @ 20:29:55
URL: http://neiaphoto.blogg.se
Postat av: Julia

Hejsan!
har en hona på snart 4 månader och en hane på 1 år som är kastrerad,kan sättas ihop 22 agusti då har det gått 6 veckor. De är redan i samma rum nyfikna och sitter ibland och äter hö och nosar genom bur gallret båda är jätte lugna mot varandra. Måste honan vara exakt 1/2 år, innan jag kan sätta ihop dem?

fungerar de att sätta ihop 2 kasterade hanar + 1 steril hona? Eller sitter instinkter fortfarande kvar hos hanarna?
(en fråga av ren nyfikenhet)
Mvh Julia

Svar: Hej!Du avgör själv om du vill sätta ihop tidigare, men det kommer ryka lite hår när dem ska göra upp rangordningen så ja det är bra om honan får växa till sig och bli lite större så hon har en chans att försvara sig.

Ja, du kan sätta hop 2 kastrerade hanar + kastrerad hona MEN det fungerar inte alltid med tanke på att i regel ska man inte ha hanar ihop. Eftersom de är kastrerade är det större chans att det går, så du kan alltid testa! Men ha dem noga under uppsikt och se till att dem har stor yta att vara på.

MVH
Kaninmagazinet
Kanin Magazinet

2014-07-31 @ 10:53:15
Postat av: emmy

Hej! Jag har två dvärgkaniner som går tillsammans jämnt. En kastrerad dvärgvädur/lejonhuvad hane på 7 månader samt en hona vi fick av en bekant som inte visste hennes ålder, ras eller någonting. Men vi gissar att hon är en lejonhuvad/dvärghare på ca 2 år.
Dem två har gått superbra ihop sedan första stunden. Nu är dem bästa kompisar, när dem vilar så ligger dem tryckt mot varandra, är alltid inom en radie på 50 cm från varann, tvättar varandra, helt enkelt oskiljaktiga.
På somrarna bor dem ute i en hage på 3x2,5m med ett bohus i. På vintern har går dem lös dagtid i mitt rum (3x5m) med en tvåvåningsbur att gå in och ut i.

Jag har funderingar på att köpa en till kanin. Det skulle då bli en hona av rasen dvärgscheck eller dvärghare. Men är inte säker då jag isåfall skulle låta alla tre gå ilag. Men vill helst inte riskera att den ev. nya kaninen skulle göra att någon blev utstött. Min önskan är att alla tre blir en flock där alla är lika tajta.
Hur skulle ni ha gjort?





Svar: Hej!Det går aldrig att förutse hur det går men skaffa en ras som är jämnstor i storleken med dem du har och vänta med ihopsättningen tills den kaninen växt till sig lite.

MVH Kaninmagazinet
Kanin Magazinet

2014-09-07 @ 10:56:04
Postat av: Josefin

Vi har 2 kastrerade hanar, 3år (de kunde tyvärr inte bo tillsammans). Men för ett tag sen köpte vi en kaninhona (är nu ca 5 månader). Tror ni att det skulle funka att låta en av hanarna och honan dela utehage? Alltså ha varsin bur fast dela hage? (De bor ute). Har ni några tips?

Svar: Hej!Om hanarna inte gick ihop förut är det inte säkert att dem går ihop nu heller. Är ytan större nu än den va när du testade första gången?
Du kan testa igen men var beredd på att sära på dem igen, / ta bort en hane och ha ensam.

/ Kaninmagazinet
Kanin Magazinet

2014-09-07 @ 16:07:19
URL: http://nattstad.se/kaninerupptilltaket
Postat av: Josefin

Vi har 2 kastrerade hanar, 3år (de kunde tyvärr inte bo tillsammans). Men för ett tag sen köpte vi en kaninhona (är nu ca 5 månader). Tror ni att det skulle funka att låta en av hanarna och honan dela utehage? Alltså ha varsin bur fast dela hage? (De bor ute). Har ni några tips?

Svar: När två kaniner möts så behöver de göra upp rang. Alltså kommer dina behöva göra upp rrang varje gång du släpper in dem i samma hage. Ibland gör de upp rangen på bara någon minut utan större konstigheter, men ibland kan det ta längre tid och vara lite våldsammare. Fundera på om det är värt det. Är det bara någon gång ibland eller är det lite då och då?
Mvh Kaninmagazinet
Kanin Magazinet

2014-09-07 @ 16:08:13
URL: http://nattstad.se/kaninerupptilltaket
Postat av: Josefin

Kanske borde skrivit att hagen sitter ihop med deras burar, så de kan gå ut och in som de vill. (Har självklart tak på). Så de kan vara tillsammans fast ändå ha varsit "kryp in". Tror ni det skulle funka?

2014-09-08 @ 15:10:44
Postat av: Charlotte

Hej
Vi har en kastrerad hane och har köpt en hona. Vi testade att sätt ihop dom i somras men honan blev så rädd och låg tryckt i hörnet så vi valde att avbryta och att vi ska prova när hon blivit större.
Nu är det nog dags. Hanen är ett år och honan 4 månader.
Uppfödaren tyckte vi bara skulle släppa in honan i hanens bur och låta dom vara inne i ett dygn. När man läser på nätet så skall man introducera dom försiktigt. Gör man det varje dag då till de slutat bråka? Uppfödaren sa till mig att kaniner inte minns sin kompis om den skulle åka bort tex en dag. Då tänker jag att vad är vitsen med att ta det lite varje dag. Snälla kom med tips hur vi skall göra. Just nu bor de i olika rum i vårt hus. Skall vi ha burarna brevid varann så de kan nosa genom gallret?
Vi hade det först men hanen bara morrade o ville bita henne igenom gallret.
Hur blir det med revir om de bor i samma rum i olika burar och man släpper ut en i taget för motion? Då är det ingen neutral plats när de skall ses?
Tacksam för svar o tips!
Tack
Kram Charlotte

Svar: Hej! Klokt av dig att vänta tills honan är lite äldre, så att hon kan försvara sig om det skulle behövas. Det är nämligen vanligt att kaninerna tjafsar en del i början när de gör upp rang.

Din uppfödare verkar tyvärr lite okunnig. Det absolut bästa är att släppa ihop kaninerna på en neutral plats, där ingen av dem har ett revir. Kaniner minns absolut sin kompis även om denne åker bort en dag! Men under introducering är det viktigt att man inte särar på kaninerna hela tiden, det leder till att de måste göra upp sin rang varje gång. Det du kan göra är att låta dem bo bredvid varandra i några dagar för att de ska lära känna varandra. Men se till att de inte kommer åt varandra, alltså att de inte kan bita varandra.

Släpp sedan ihop dem på en neutral plats med mycket utrymme och flera gömställen. Det är vanligt att kaninerna börjar tjafsa som sagt, de kan rida på varandra, jaga varandra och pälstussar kan flyga. Men det är fullt normalt och ingenting man ska bli orolig över. Hur lång denna process tar varierar. Börjar de däremot slåss rejält (med bett och hårda sparkar) så bör du avbryta dem. Därför är det viktigt att du är med och håller koll.

Om det funkar med att låta kaninerna bo i olika burar med motionera på samma golvyta, ja det kan fungera. Vad som kan hända är att det blir en del revirmarkeringar i form av kiss och bajs. Men det är ju värt att testa.

Följ gärna tipsen i våra artiklar. Och ha tålamod!

Mvh Kaninmagazinet
Kanin Magazinet

2014-09-16 @ 09:57:15
Postat av: Andrea

Hej.
Vi har två hanar ( pappa, son) tillsammans sedan 1 år tillbaka och det har fungerat alldeles utmärkt tills nu i veckan. Honan bor med sina två nya ungar i en angränsande bur. Emellan burarna sitter hönsnät och stängsel. Förra veckan öppnade jag upp stängslet så att alla kaniner kunde vara ihop när plötsligt hanarna började bråka. Nu kan dem inte ens ignorera varandra igenom galler utan biter och bråkar igenom det.
Kaninerna bor i olika plan och vi släpper inte ut dem tillsammans.
Kan detta vara beständigt eller kan lägga sig om vi rider ut stormen? Tips?
Tack på förhand Andrea

2014-10-10 @ 00:40:06
Postat av: Andrea

Hej.
Vi har två hanar ( pappa, son) tillsammans sedan 1 år tillbaka och det har fungerat alldeles utmärkt tills nu i veckan. Honan bor med sina två nya ungar i en angränsande bur. Emellan burarna sitter hönsnät och stängsel. Förra veckan öppnade jag upp stängslet så att alla kaniner kunde vara ihop när plötsligt hanarna började bråka. Nu kan dem inte ens ignorera varandra igenom galler utan biter och bråkar igenom det.
Kaninerna bor i olika plan och vi släpper inte ut dem tillsammans.
Kan detta vara beständigt eller kan lägga sig om vi rider ut stormen? Tips?
Tack på förhand Andrea

Svar: Hej! Jag rekommenderar dig att sära på pappa och son, speciellt nu när de har visat agressivitet mot varandra. Hanar slåss ofta tills någon dör och det kan gå väldigt fort. Så sära på dem!
Mvh Kaninmagazinet
Kanin Magazinet

2014-10-10 @ 00:40:08
Postat av: Sigrid S

Hej!
Jag har en kastrerad kaninhane och en hona, som har fått gå ihop i 3 år. Men jag har märkt att dom har börjat bråka med varandra väldigt mycket, dom biter varandra osv. Så nu har vi fixat så att dem har galler emellan sig och en dörr att öppna, så får dom vara med varandra varannan dag.
Är det bra att göra så, eller är det för förvirrande för dom?
Tack på förhand!

Svar: Hej!Fundera över varför problemet uppkommer istället!
Det finns studier som visar att kaniner som bara umgås via galler blir stressade av detta, men också de som upplever att det funkar. Så där har jag inget 100%ligt svar till dig.
Har de gått ihop i 3 år kan jag tänka mig att tex brunst, stress (pga. flytt? temperaturförändring? etc) kan ha orsakat det.
Om jag var du skulle jag se till att både hona och hane är kastrerade och sätta ihop dem igen, och om det behövs göra det enligt konstens alla regler från början.
Kanin Magazinet

2014-10-28 @ 11:01:28
Postat av: Elin

Hej

Jag har en kaninhona som är ett år och har nyligen köpt en kaninhona som är 6/7 månader och har försökt att få dem att hälsa men min äldsta kanin hon springer efter den lille och biter henne och biter av päls, den lille honan stampar i marken också ganska ofta . Men jag har särat dem nu och hoppas att jag kan låta dem va i samma bur snart.

2014-11-04 @ 18:27:48
Postat av: charlotte

hej
Om man sätter ihop två kaniner ( hona+kastrerad hane) och de går lösa i ett rum, kan de ha varsin bur att hoppa in i då eller skall de ha en tillsammans? De är ju lite små för en kanin kan jag tycka..
Vår hona är snart 7 månader och vi har inte märkt alls att hon blivit könsmogen. Inget revirtänkande alls. Kan det komma senare? Hon är extremt tam, kan ligga i timmar i knät. Underbart!
Hanen som hon skall bo med (när vi vågar para ihop dem :)) är lite mer revitänkande och rädd av sig. Vi tror han hör dåligt. Kommer de har svårt för varann då tro?

Svar: Hej, kaninerna måste bo tillsammans. Så har du två burar till dem måste dem vara öppna så de kan gå som de vill. När kastrerades hanen? Revirtänkandet brukar försvinna ett par månader efter kastreringen, så vänta gärna lite extra för att se om det avtar. Ett tips är att även kastrera honan, för att undvika risken för livmodercancer som är väldigt vanligt.
Lycka till!
Kanin Magazinet

2014-11-25 @ 08:39:02
Postat av: charlotte

Hej
Det var så jag tänkte, att de har ett rum med två öppna burar.. Eller är det ändå bäst att ha en bur som är öppen?
Jag vill inte kastrera honan. Ångrar mig så att vi kastrerade hanen.. När han blev könsmogen så blev han mer social och mer tuff, vågade springa ut till oss i huset. Men när vi kastrerade honom så gick han tillbaka till sitt forna rädda jag. Verkligen tråkigt att se. Ingen livsglädje alls..
kommer han få det jobbigt med en brunstig hona?

Svar: Hej! Skulle du ha kaninerna tillsammans var hanen tvungen att vara kastrerad,oavsett. I början kommer du märka stor skillnad då dem blir väldigt mycket lugnare, de är alltid jobbigt efter en operation. Nu vet jag ju inte hur länge sen det var, men det blir bättre. Hanen kommer vara lite seg ett par månader, men sen blir han piggare igen. Men kommer alltid vara lugnare.Du kan ha 2 burar öppna, det avgör du själv om du har plats. Ska dem vara frigående räcker det annars med en bur.
Är honan väldigt brunstig och juckar/jagar hanen kommer det bli jobbigt, även om hon är mån om reviret, beror på om hon är den dominanta eller inte,
Varför vill du inte kastrera honan? du och hanen slipper en brunstig sur hona som vaktar sitt revir och du får inga problem med livmodern i framtiden, finns bara fördelar, utom narkosen :)

MVH Kaninmagazinet
Kanin Magazinet

2014-11-27 @ 14:34:37
Postat av: Malin

Hej
Jag har en hona som snart är 1 år. Och jag har fixat en kastrerad hane och min hona rider på honom och vad betyder det

2014-11-29 @ 12:48:04
Postat av: Hanna

Vad ska jag göra om kanin hona biter min kanin hane? (Ska para dom till våren..). P.S de bor ej i samma bur

2014-12-05 @ 23:12:50
Postat av: Cecilia

Hej,
Vår första underbara kanin Bosse (kastrerad hane) avled tyvärr i somras och lämnade hans flickvän Malva ensam, steriliserad på 4 år. Malva är en bestämd dam men var väldigt mysig mot Bosse.
Nu tittar vi efter en ny kanin till henne då vi märker att hon är understimulerad, trots lekar, utomhusaktiviteter.
Vad ska vi tänka på? Kan man ta in en unge till henne, hona som hane? Kastrerad/steriliserad eller inte?
Vi funderar på att hämta hem ungen efter nyår...
MVH Cecilia

Svar: Hej! Ja, det låter om en bra ide att köpa en ny kompis. Köper ni en hane måste han kastreras och då är det bäst att vänta med ihopsättningen tills efter kastreringen, för att slippa sära på dem.Köper ni en hona är det en chans att hon blir väldigt revirbenägen när hon blir könsmogen, eller att din nuvarande kanin är för aggresiv mot henne (om ni tar hem en bebis).
Det är alltid lite knepigare att sätta ihop honor, eftersom de är såpass revirbenägna.
Köper ni en hona är det bäst att kastrera henne som Malva är.
Du avgör vad som är smidigast, att köpa en unge som du kastrerar vid 6 månader och sen låter dem bo ihop, köper en redan kastrerad hane eller vuxen/ung hona.

MVH Kainmagazinet
Kanin Magazinet

2014-12-18 @ 18:41:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress: