bloglovin

Låta kaniner bo tillsammans

Ett vanligt missförstånd är att kaniner måste ha en burkompis enligt lag. En del grossister använder detta argument i syfte att få fler kaniner sålda. Det är heller inte alldeles ovanligt att familjen köper två kaniner i tron om att det är två av samma kön. Men så visade sig att man fått hem en hane och en hona och helt plötsligt har man en oplanerad kull (oftast mellan två syskon). Men samtidigt är kaniner väldigt sociala djur som kräver att få umgås, gärna med andra kaniner.

 

 

 

Måste kaninen ha en burkompis?
Svaret är nej, med viss modifikation. Jordbruksverket har utfärdat ett "allmänt råd" som säger att alla kaniner, utom okastrerade hanar, ska ha en levnadskamrat av samma art. Ett allmänt råd innebär att om kaninägaren själv kan bevisa att det hen gör för kaninerna är bättre, så är det inget fel. Kaniner lever i det vilda i grupper, i kolonier och vill därför gärna ha chans att spendera lite egentid för sig själv. I det vilda har varje kanin sin egen håla i vilken de inte uppskattar om en annan kanin tränger sig på, och dessutom lever de på enorma ytor. När man vet det är det lätt att förstå att det kan bli bråk om två kaniner hålls ihop i en bur på endast 1m2. 

 

 

Nästan alla kaniner uppskattar att ha en kompis om man ger dem rätt förutsättningar, och visst är det gulligt att se två kaniner tillsammans. Studier har dessutom visat att kaniner som hålls i par eller grupp uppvisar färre stereotypbeteenden, tecken på stress och frustration. De mår alltså generellt sett bättre av att bo ihop än ensamma!

 

På ett sätt känns det mer naturligt och trevligt än att endast ha en ensam kanin, men samtidigt inte, med tanke på förhållandena de flesta tamkaniner lever under (0,5 kvm). Detta ger oss ett mycket större problem: kaninhållningen är inte anpassad efter de naturliga behoven. Oavsett om kaninen bor ensam eller i grupp så är det viktigt med den sociala kontakten med dig som ägare. För en kanin som bor ensam är detta än mer betydelsefullt då kaninen är ett väldigt socialt djur. Dock måste man nämna att en människa aldrig kan ersätta en annan kanin då vi inte talar samma "språk". En ensam kanin har en hel repetoar av beteenden som den bara utför med en artfrände.

 

Bestämmer man sig för att ha två kaniner ihop är det viktigaste att tänka på att man skapar tillräckligt med utrymme för kanierna. De minimummått som finns på jordbruksverkets hemsida är på tok för små för två kaniner (även för en kanin är de högst ifrågasättbara). Varje kanin behöver sitt eget gömställe och de behöver ha utrymme om det skulle uppstå en tvist. Forskning visar att om kaninerna inte behöver konkurrera om tex små mängder hö eller en liten sitthylla så är risken för bråk väldigt mycket mindre. Ge kaninerna mycket av det som de kan konkurrera om så slipper du bråk!

 

Mina kaniner slåss, vad göra?
Det är viktigt att tänka på att kaniner är individer som alla har sina specifika egenskaper. En del kaniner mår bäst av att ha en kompis medan andra inte uppskattar det. En del kaniner kan vara väldigt revirtänkande och vill således inte ha någon annan i sitt revir. Kanske har den negativa erfarenheter av andra kaniner, eller har bara inte förstått det sociala språket till 100%? Eller så är det kaninkemin som inte stämmer, testa med en annan kanin?

 

Kaniner som inte accepterar varandra börjar lätt slåss hela tiden, de kan helt enkelt inte sätta upp en stadig rangordning. Det är då viktigt att man särar på kaninerna då det kan bli allvarliga skador på djuren som följd. Bor kaninerna i en bur är det för lite plats för att den underlägsna individen ska få en chans att komma undan och skadorna som uppstår kan vara så allvarliga att kaninen dör eller måste avlivas. Dock är det inte samma sak som att man inte ska låta kaniner "tjaffsa" lite när de bor ihop. Små ridningar, jagningar och liknande slutar sällan i skador utan är helt naturliga.

 

 

Bo ihop – Hona + hona
Det allra enklaste om man vill ha två kaniner ihop är att man har två kullsystrar som levt ihop hela livet, eller t.ex. sparar en hona ur en kull och låter denna unge gå kvar med mamman. Dock är det viktigt att tänka på att även två honor kan börja slåss pga könshormoner. Det är alltså ingen garanti att det kommer fungera att ha kaninerna ihop. Kastrering kan förebygga bråk även mellan honor.

 

Bo ihop - Hane + hane
Det är ytterst ovanligt att detta fungerar och ingenting man rekomenderar folk att testa. Det är stor chans att de börjar bråka och det kan sluta riktigt illa.

 

Bo ihop – Hona + hane
Detta fungerar alldeles utmärkt. MEN med den följden att det kommer bli ungar. Kaninen är ett väldigt reproduktivt djur som kan få flera kullar per år och som går att para året om. Detta är förstås väldigt krävande och stressande för honan och därför ska inte en hona och hane bo tillsammans.

 

Bo ihop – Hona + kastrerad hane
Detta är kanske det som fungerar allra bäst när man har flera kaniner tillsammans. Honor accepterar lättare en hane än annan hona. Är hanen kastrerad blir det inga ungar.

 

Honor som går tillsammans. Se till att individer med lägre rang har möjlighet att komma undan om bråk skulle uppstå.

 

Sätta ihop kaniner
Vill man prova att se om ens kaniner kan bo tillsammans ska man introducera kaninerna långsamt. Låt de vänja sig långsamt vid den andra kaninen. Detta kan göras tex genom att byta toalådor mellan kaninerna, så vänjer de sig vid varandras lukt i sitt revir. För att undvika att kaninerna slåss ska man använda sig av en neutral plats där ingen av kaninerna känner att det är ”deras revir”, alltså en plats där ingen av dem varit förut. Tänk även på att ha tillräckligt med plats och gömställen så att kaninerna kan komma undan från varandra.

 

Låt kaninerna träffas på det neutrala utrymmet tills de slutat tjaffsa (rida, jaga, fräsa). Om kanerna börjar cirkulera runt varandra och bita i varandra så sära dem ca 2 meter från varandra. Upprepas detta, eller om en kanin blivit skadad så avbryts ihopsättningen. När paret/gruppen ska sättas in i ett utrymme som ev inte är neutralt kan det hjälpa om du tvättar sakerna noga och möblerar om lite så ingen känner sig helt hemma. Att lägga ut lite hö är inte helt dumt, det är lagom gott för att kaninerna inte ska bråka över det men samtidigt kan de äta ihop (= en lugn, avslappnad aktivitet). Alla tecken på ignorering och lugn kontakt är toppen, men låt dem hållas med småbråket. Det är viktigt för att rangen ska bli stabil.

 

Kaniner är i grunden extremt sociala och om du har möjlighet bör du ha dem ihop. Men kom ihåg att alla kaniner är individer, se till din kanins situation och beteenden!

 

 

Text & bild: Sandra Magnusson
Text, vidare: Emma Almquist

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Embla

Hur gammal bör en hona vara när man sätter ihop en treårig kastrerad hane och en hona??

2012-10-03 @ 19:58:37
Postat av: Felicia

Hej!

Jag har funderat lite på om ni tycker att de är värt att sätta ihop en hona och en kastrerad hane som inte har träffat varandra innan.
De är alltså inte från samma kull.
Är det värt det?
För man vill ju inte precis förlora en av dem.
Tacksam för svar!

Kram

Svar: Självklart!Kaninerna kommer säkert trivas tillsammans men finns självklart inga garantier. Testa :)
Kanin Magazinet

2013-07-29 @ 18:38:25
URL: http://mylifeinabox.blogg.se
Postat av: ida

hej, jag har en kanin som nu har fått en burkompis. Eller vi håller på att vänja de med varandra.
Den nya honan är bara 8 veckor och min andra som ska få henne som burkompis är 1 år 4 m¨nader. De har redan börjat pussa på varandra genmom gallrena. :) Är det ett bra tecken?

Svar: Absolut!
Kanin Magazinet

2013-08-26 @ 09:41:59
Postat av: Sabine

Hej, har avlat på min hane och ungarna är nu ca 2 veckor gammla och ska komma hem till mig vid ca 8 veckors ålder.
Han är fortfarande inte kastrerad. finns det nån typ av uppskattning hur länge efter han blivit kastrerad man kan försöka få ihop dem utan att han vill sätta på sina egna döttrar eller går det börja vänja dem vid varran direkt enligt beskrivningen ovan?

Svar: Hej!När du kastrerat din kanin rekommenderar vi att du väntar 6 veckor innan du sätter ihop dem, för då har spermierna dött. Kaninen kan fortsätta jucka ytterligare ett par månader efter kastreringen eftersom instinkten sitter kvar då men avtar.
Testa direkt 6 v efter kastreringen, det blir nog bäst.
Under hopsättningen kommer båda jucka på varandra för att ordna rangordningen.

/Kaninmagazinet
Kanin Magazinet

2013-08-26 @ 22:21:17
URL: http://nattstad.se/gn%C3%A4gg
Postat av: Emelie

Hej jag undrar när en kull blir könsmogen och behöver säras?

Svar: Hej!När dem är 12 veckor måste dem säras, men en del kan bli könsmogna tidigare.
Kanin Magazinet

2013-09-29 @ 10:32:31
Postat av: Emma

Hej. Vi har två kullsystrar som inte fungerade ihop tyvärr. Så vi köpte nu en hane som skulle vara sällskap till den ena. Vi har nybyggt två boxar på 2.70x1.50m. Nu är det så att hanen stack in till "fel" hona. Det var hennes syster som skulle få sällskap. Men dom går super ihop. Nu vill jag testa att ta bort skiljeväggen så dom får 3x3m att vara på och testa att ha alla tre ihop. Två systrar på 8mån och en hane på 2år. Är det dumt? :/

Svar: Hej!Nej det är absolut inte dumt, bara hanen är kastrerad!
Kanin Magazinet

2013-10-31 @ 09:28:02
Postat av: Linda

Hej!
Blir två honor som bor ihop mindre sociala och sällskapliga mot människor än en ensam kanin? Jag har haft min tidigare kanin lösgående i kaninsäkrad lägenhet och han följde efter mig som en hund i hemmet och sökte verkligen vårt sällskap. Han blev endast instängd när ingen var hemma.
Samtidigt som jag vill ha möjlighet att få en lika social kanin som tidigare så tycker jag att det är synd att den inte ska ha en artfrände.
Vad rekommenderar ni?


Svar: Det är jättesvårt att säga, då alla kaniner är olika. Sen är det inte helt säker att 2 honor fungerar tillsammans. Det måste man alltid ha i åtanke när man ska sätta ihop 2 eller fler kaniner, att det kanske inte fungerar. Men så till din fråga... att ha 2 kaniner tillsammans i lägenhet kan mycket väl fungera ypperligt och du får 2 tösar som ska vara med överallt, att de blir mindre sociala för att de är 2, nej det tror jag inte. Snarare tvärtom, de blir mer sociala, i alla fall av egen erfarenhet. :)
Kanin Magazinet

2013-11-06 @ 18:32:52
Postat av: Emelie

"När man vet det är det lätt att förstå att det kan bli bråk om två kaniner hålls ihop i en bur på endast 1km2."

Det var då ingen liten bur ;)
Skriv 1 kvm, 1 m^2 eller 1 m2. Blanda inte, för då blir det kvadratkilometer. :p

Svar: Haha, tack för påpekningen, ska ändra det!
Kanin Magazinet

2013-11-27 @ 13:34:13
Postat av: madde

Hej!

Kan en kastrerad pojk kanin och en sterilesirerad flick kanin träffas ?

OBS Dom ska imte bo ihop utan bara träffas.

Svar: Hej!Nej det finns ingen anledning till att två kaniner som inte ska bo tillsammans ska träffas då och då. De blir bara stressade av det eftersom de gång på gång måste göra upp rangordningen. Ska de träffas ska det vara för att dem ska bo tillsammans!
Kanin Magazinet

2013-12-01 @ 16:13:26
Postat av: Sofia

Min kanin och en annan hona har bråkat. Min kanin är inte vaccinerad, kan det hända något med henne?

2014-03-12 @ 15:22:18
Postat av: Elin

Hej! Jag har en hermelinhane på ca 1 år och jag vill gärna skaffa en hona till honom, kommer självklart kastrera honom först isåfall. Kan jag skaffa en kanin av en annan ras eller måste jag skaffa en till hermelin?
Tacksam för svar! :)

Svar: Hej!Nej du behöver inte köpa en hermelin men ta någon ras som är i någorlunda samma storlek, en belgisk jätte är till exempel inte så bra att ha tillsammans med en hermelin :)
Kanin Magazinet

2014-03-23 @ 14:01:44
URL: http://nattstad.se/Elinsv%C3%A4rld
Postat av: Lena

Hej jag köpte nyss en hane som har 4 månader, han är ännu inte kastrera. Jag tänkte om det går bra och ha en hona som är 1 år gammal med honom som sällskap, undrar om det är ok. Eller kan jag kastrera henne istället? Tack

Svar: Hej!Du kan inte sätta ihop kaninerna förens hanen är kastrerad, vilket görs tidigast vid 6 månades ålder, sen måste du vänta MINST 4-5 veckor innan du sätter ihop dem.
Är honan bara en kelkanin, kastrera henne också så minskar du risken för komplikationer i framtiden och ökar livslängden.
Hanen måste alltid vara kastrerad.

MVH
Kaninmagazinet
Kanin Magazinet

2014-04-09 @ 07:11:12
Postat av: julia

Hej jag har en hane som är 5 månader. jag vill skaffa en hona till han, eftersom jag jobbar på dagarna och han är ensam. Hanen är inte kastrera eftersom jag vill att han ska ha kaniner med den honan. jag tänkte kastrera honom efter att de har haft kaniner. går det bra att skaffa honan nu? vad ska jag tänka på.


Tack så hemsk mycket för hjälpen:)

Svar: Hej! Då är min följdfråga, varför vill du ha ungar efter honom/kullsyfte ? Har du tid att ta hand om alla ungar, har du plats om du inte får dem sålda osv? Har du råd att ta honan till veterinär om det skulle bli komplikationer?Läs på artiklarna under vår uppfödar kategori!

Ska du köpte en hona måste du ha en till bur, så dem bor separat. Sedan kastrerar du honom vid 6 månades ålder, 5 veckor efter kastreringen kan du sätta ihop honan och hanen. Alla kaniner vill inte ha sällskap och accepterar inte det. Så var beredd på att det inte funkar. Men kastrerad hane + hona brukar gå bäst. Ska du inte avla på honan senare kastrera henne också för att undvika framtida komplikationer.
Köper du en unge, måste du vänta minst 8 månader innan du kan ta kull på henne.


Lycka till!

Kanin Magazinet

2014-04-09 @ 22:51:28
Postat av: Therese

Hej! Vi har en hane på 4 mån och ska skaffa en hona till honom, då kommer han att vara nästan 6 mån och vi har tänkt att kastrera honom vid 6 mån. Kaninerna är halvsyskon från samma uppfödare! Är det bra att kastrera honan också, vid vilken ålder bör man göra det? När kan man sedan sätta ihop dem i samma bur? Tack på förhand!

Svar: Hej! Kaninerna kommer troligen komma bra överens oavsett om honan är kastrerad eller ej. Dock rekommenderas det att man kastrerar honor också om de bara ska användas som sällskap. Dels för att humöret brukar bli jämnare (brusten försvinner tex) samt att honan inte riskerar att drabbas av livmodercancer. Efter kastrering ska man vänta i ungefär en månad innan man sätter ihop kaninerna. // Fanny
Kanin Magazinet

2014-04-16 @ 18:54:52
Postat av: Therese

Hej!
Tack för hjälpen i svaret ovan, jag har en fråga gällande detta igen, om vår hankaniin är 6 mån och nykastrerad och honan är 2 mån kan man då sätta ihop kaninerna eftersom honan är så liten och ännu inte är könsmogen? Det kan väl inte hinna bli några kaninungar då honan är så liten och hanen nyligen är kastrerad när vi får hem honan?
Tack på förhand! MVH Therese

Svar: Hej!Nej vänta minst 5 veckor innan du sätter ihop dem. Dels för att hanen ska hinna läka och för att vara på den säkra sidan. MVH Kaninmagazinet
Kanin Magazinet

2014-05-03 @ 19:54:09
Postat av: Mikaela

Hej!
Har lite funderingar som jag hoppas ni kan svara på.
Vi har två st kaninungar, honor som jag är osäker på om dom är kullsystrar. Dom är båda födda v 10 så nu e dom snart 10 veckor gamla. Dom sa i affären att det var dvärgvädurer båda två men den ena ser mer ut som en lejonhuvad. Hur som helst så verkar dom gå jätte bra ihop än så länge. Min fråga e om jag skulle kunna skaffa två hanar också och ha alla tillsammans, självklart så kastrerar jag hanarna först? Eller ska jag ha alls fyra separata i olika burar fast bredvid varandra? Eller två och två, hona + kastrerad hane? Ska ha dom ute så fort det blir varmare. Men undrar då hur jag ska lägga upp det med burarna och rasthagen. Kan man ha en gemensam stor rasthage men egna burar som dom kan gå in till men samtidigt se varandra från burarna?

Svar: Hej!Är kaninerna köpta i en djuraffär kan man aldrig lita på att dem är syskon eller hur gamla dem är.
När dem blir könsmogna kan dem börja bråka och då är det bra om du är beredd att sära på dem, med separata burar. vissa kan gå bra ihop när dem är små men inte alls när dem är stora.
Visst kan du köpa 2 hanar, då får du vänta med att sätta ihop kaninerna tills dem är kastrerade vilket inte bör göras förrens tidigast 6 månader + minst 1 månad efter kastrering. Att ha hanar ihop är väldigt riskabelt, även om dem är kastrerade vet man aldrig hur det går, så sätt hellre ihop dem hona+hane. Ska inte honorna användas i avel kastrera dem med för att minska komplikationerna i framtiden. Bor dem ihop så ska endast de kaninerna som bor ihop vara tillsammans, och de andra två ska vara tillsammans, alltså kan man inte låta alla fyra träffa varandra då och då. För då kommer det bli bråk , det blir stressigt med att göra upp rangordningen varje gång osv. kastrerad hona + kastrerad hane är alltid det bästa alternativet.

MVH
Kaninmagazinet
Kanin Magazinet

2014-05-11 @ 17:41:03
Postat av: Josefin

Hej jag och min kompis har kaniner. Kan dom träffas?

Svar: Hej!Kaniner ska inte träffas och "leka". Eftersom kaninerna kommer börja bråka för att göra upp rangordningen, detta är stressande och kan skada kaninerna och ska inte göras om kaninerna inte ska bo tillsammans. Håll dem separata.
Kanin Magazinet

2014-05-19 @ 20:02:23
Postat av: Elin

Hej c:
Jag funderar på att skaffa en kanin och undrar om en kastrerad hane skulle klara av att bo själv, och om inte hur många timmar skulle den behöva ha sällskap isåfall? Jag tänkte ha honom i en bur ute, men när jag är i skolan är jag borta i cirka 6 timmar. Behöver kaninen ha en kompis?
Jag tänkte tävla i hoppning med den oxå, då undrar jag hur det blir om jag bara ska träna en mest och bara hoppa för att det är kul med den andra, eller måste jag träna båda lika mycket då?
Tacksam för svar :D

Svar: Hej! Visst kan kaniner bo själva, men har du möjlighet så är det klart att en kanin har mycket nytta av en kompis också, om du har tid och plats. Du behöver inte träna båda kaninerna, dem kan vara utan varandra en stund. Men ska du ha två ska dem bo tillsammans hela tiden, och inte bara träffas ibland.Lycka till!
Kanin Magazinet

2014-06-18 @ 16:34:02
Postat av: Emma

Hej! Jag har en Hona på 3 år och jag tycker att hon är lite ensam och vill skaffa en vuxen kastrerad hane till henne. Men jag vet inte om jag kan det för jag har varit på hoppträningar med henne och då har hon blivit rädd för dom andra kaninerna och sprungit iväg. Tror du att det är värt att köpa en kanin och sen kanske inte kan ha kvar den för att dom inte passar ihop? Väldigt tacksam för svar! MVH Emma

2014-06-19 @ 20:32:07
Postat av: Emma

Hej! Jag har en Hona på 3 år och jag tycker att hon är lite ensam och vill skaffa en vuxen kastrerad hane till henne. Men jag vet inte om jag kan det för jag har varit på hoppträningar med henne och då har hon blivit rädd för dom andra kaninerna och sprungit iväg. Tror du att det är värt att köpa en kanin och sen kanske inte kan ha kvar den för att dom inte passar ihop? Väldigt tacksam för svar! MVH Emma

2014-06-19 @ 21:02:25
Postat av: Jennifer

Hej!
I slutet av sommarlovet kommer en liten kaninunge (hona som då är 8 veckor) hem till mig. Tanken är att hon ska bo tillsammans med min kastrerade hane som är 1 år (kastrerades för ca 5 månader sen). Han är väldigt sällskapssjuk så därför tänkte vi skaffa en kompis till han. Min fråga är hur gammal honan bör vara när de kan träffas? Jag har tänkt att ställa hennes bur brevid hans hage så att de kan titta och lukta på varandra redan när hon kommer hem till oss så att hon vänjer sig vid han redan från början.

Jennifer

Svar: Hej!Ha honan separat tills hon blir runt halvåret, så hon kan försvara sig om dem skulle ryka ihop och ni har tid att lära känna henne och göra henne tam.
MVH
Kaninmagazinet
Kanin Magazinet

2014-07-14 @ 16:16:34
Postat av: Linnea Maria

Hej!
Mina två kaninhonor har bott med varandra i 4 år sedan de var ungar. För ungefär två dagar sedan märkte jag att de slogs med varandra när de var ute och hoppade fritt i trädgården. Det är första gången jag ser detta hända och jag är rätt chockad eftersom det inte var något litet slagsmål; pälsen flög och den ena honan fick ett stort blödande jack i örat. Efter denna fight särade jag på dem och idag provade jag att släppa ihop dem igen, men så fort jag satte in den ena honan så rök de ihop! Jag tycker detta är jättekonstigt då de alltid verkat trivas bra ihop. De bor i en stor kaningård utomhus och har inte fått mindre mat än vanligt så jag förstår inte alls vad orsaken kan vara. Skulle bli väldigt tacksam för svar då jag är osäker på vad jag ska göra nu!

Svar: Hej! Kaniner kan bli ovänner, precis som vilka individer som helst. Vissa honor blir lite griniga vid brunst. Kanske kan du låta de bo bredvid varandra ett tag? Med galler i mellan så att de kan se och nosa på varandra. Titta gärna i våra artiklar om hur man för ihop kaniner så kanske du får lite tips. http://kaninmagazinet.se/2013/september/att-satta-ihop-kaniner.html
Kanin Magazinet

2014-07-24 @ 20:29:55
URL: http://neiaphoto.blogg.se
Postat av: Julia

Hejsan!
har en hona på snart 4 månader och en hane på 1 år som är kastrerad,kan sättas ihop 22 agusti då har det gått 6 veckor. De är redan i samma rum nyfikna och sitter ibland och äter hö och nosar genom bur gallret båda är jätte lugna mot varandra. Måste honan vara exakt 1/2 år, innan jag kan sätta ihop dem?

fungerar de att sätta ihop 2 kasterade hanar + 1 steril hona? Eller sitter instinkter fortfarande kvar hos hanarna?
(en fråga av ren nyfikenhet)
Mvh Julia

Svar: Hej!Du avgör själv om du vill sätta ihop tidigare, men det kommer ryka lite hår när dem ska göra upp rangordningen så ja det är bra om honan får växa till sig och bli lite större så hon har en chans att försvara sig.

Ja, du kan sätta hop 2 kastrerade hanar + kastrerad hona MEN det fungerar inte alltid med tanke på att i regel ska man inte ha hanar ihop. Eftersom de är kastrerade är det större chans att det går, så du kan alltid testa! Men ha dem noga under uppsikt och se till att dem har stor yta att vara på.

MVH
Kaninmagazinet
Kanin Magazinet

2014-07-31 @ 10:53:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress: