bloglovin

Låta kaniner bo tillsammans

Ett vanligt missförstånd är att kaniner måste ha en burkompis enligt lag. En del grossister använder detta argument i syfte att få fler kaniner sålda. Det är heller inte alldeles ovanligt att familjen köper två kaniner i tron om att det är två av samma kön. Men så visade sig att man fått hem en hane och en hona och helt plötsligt har man en oplanerad kull (oftast mellan två syskon). Men samtidigt är kaniner mycket sociala djur.

 

 

 

Måste kaninen ha en burkompis?
Svaret är nej, med viss modifikation. Jordbruksverket har utfärdat ett "allmänt råd" som säger att alla kaniner, utom okastrerade hanar, ska ha en levnadskamrat av samma art. Ett allmänt råd innebär att om kaninägaren själv kan bevisa att det hen gör för kaninerna är bättre, så är det inget fel. Kaniner lever i det vilda i grupper, i kolonier och har därför inte samma sociala struktur och krav på kontakt med artfrände som många flockdjur har. I det vilda har varje kanin sin egen håla i vilken de inte uppskattar om en annan kanin tränger sig på, och dessutom lever de på enorma ytor. När man vet det är det lätt att förstå att det kan bli bråk om två kaniner hålls ihop i en bur på endast 1m2.

 

 

Många kaniner uppskattar däremot att ha en burkompis och visst är det gulligt att se två kaniner tillsammans. Studier har dessutom visat att kaniner som hålls i par eller grupp uppvisar färre stereotypbeteenden, tecken på stress och frustration. På ett sätt känns det mer naturligt och trevligt än att endast ha en ensam kanin i en bur, men samtidigt inte, med tanke på förhållandena de flesta tamkaniner lever under (0,5 kvm). Man får överväga rikerna mot fördelarna. Oavsett om kaninen bor ensam eller i grupp så är det viktigt med den sociala kontakten med dig som ägare. För en kanin som bor ensam är detta än mer betydelsefullt då kaninen är ett väldigt socialt djur.

 

Bestämmer man sig för att ha två kaniner ihop är det viktigaste att tänka på att man skapar tillräckligt med utrymme för kanierna. De minimummått som finns på jordbruksverkets hemsida är på tok för små för två kaniner. Varje kanin behöver sitt eget gömställe och de behöver ha utrymme om det skulle uppstå en tvist. Forskning visar att om kaninerna inte behöver konkurrera om tex små mängder hö eller sitthylla så är risken för bråk väldigt mycket mindre.

 

Mina kaniner slåss, vad göra?
Det är viktigt att tänka på att kaniner är individer som alla har sina specifika egenskaper. En del kaniner mår bäst av att ha en burkompis medan andra inte alls uppskattar det. En del kaniner kan vara väldigt revirtänkande och vill således inte ha någon annan i ”sin” bur.

 

Kaniner som inte accepterar varandra börjar lätt slåss hela tiden, de kan helt enkelt inte sätta upp en stadig rangordning. Det är då viktigt att man särar på kaninerna då det kan bli allvarliga skador på djuren som följd. Bor kaninerna i en bur är det för lite plats för att den underlägsna individen ska få en chans att komma undan och skadorna som uppstår kan vara så allvarliga att kaninen dör eller måste avlivas.

 

En kanin som bor ensam brukar uppskatta om den kan se och höra andra kaniner. För vissa individer är detta tillräckligt som sällskap. Sätt gärna kaninernas burar så att de får denna möjlighet att se varandra.

 

 

Bo ihop – Hona + hona
Det allra enklaste om man vill ha två kaniner ihop är att man har två kullsystrar som levt ihop hela livet, eller t.ex. sparar en hona ur en kull och låter denna unge gå kvar med mamman. Dock är det viktigt att tänka på att även två honor kan börja slåss pga könshormoner. Det är alltså ingen garanti att det kommer fungera att ha kaninerna ihop. Kastrering kan förebygga bråk även mellan honor.

 

Har du två honor som inte känner varandra sedan innan kan det vara svårt att få dem att acceptera varandra.

 

Bo ihop - Hane + hane
Det är ytterst ovanligt att detta fungerar och ingenting man rekomenderar folk att testa. Det är stor chans att de börjar bråka och det kan sluta riktigt illa.

 

Bo ihop – Hona + hane
Detta fungerar alldeles utmärkt. MEN med den följden att det kommer bli ungar. Kaninen är ett väldigt reproduktivt djur som kan få flera kullar per år och som går att para året om. Detta är förstås väldigt krävande och stressande för honan och därför ska inte en hona och hane bo tillsammans.

 

Bo ihop – Hona + kastrerad hane
Detta är kanske det som fungerar allra bäst när man har flera kaniner tillsammans. Honor accepterar lättare en hane än annan hona. Är hanen kastrerad blir det inga ungar.

 

Honor som går tillsammans. Se till att individer med lägre rang har möjlighet att komma undan om bråk skulle uppstå.

 

Sätta ihop kaniner
Vill man prova att se om ens kaniner kan bo tillsammans ska man introducera kaninerna långsamt. Låt de vänja sig långsamt vid den andra kaninen. För att undvika att kaninerna slåss ska man använda sig av en neutral plats där ingen av kaninerna känner att det är ”deras revir”. Tänk även på att ha tillräckligt med plats så att kaninerna kan komma undan från varandra.

 

Låt kaninerna träffas korta stunder i flera dagar och sära sedan på dem emellan. Var noga med att hålla koll ordentligt på kaninerna när de träffas så att du kan vara beredd att sära på dem om de skulle börja slåss för våldsamt. Lite slagsmål får man räkna med medan kaninerna avgör vem som står högst i rang, det ska dock inte hålla på mer än i drygt ett dygn. Skulle kaninerna acceptera varandra är det viktigt de sätts in i en neutral bur för att de inte ska börja slåss där.

 

Som sagt tänk på att alla kaniner inte uppskattar sällskap och därför är det inte alltid det går att få kaniner att bo två eller flera. Oftast är det enklare att sätta ihop en grupp med tre eller flera individer. En del har större ”boxar” som man brukar kalla ”lösdrift” där en mindre grupp kaniner går tillsammans.

 

 

Text & bild: Sandra Magnusson

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Embla

Hur gammal bör en hona vara när man sätter ihop en treårig kastrerad hane och en hona??

2012-10-03 @ 19:58:37
Postat av: Felicia

Hej!

Jag har funderat lite på om ni tycker att de är värt att sätta ihop en hona och en kastrerad hane som inte har träffat varandra innan.
De är alltså inte från samma kull.
Är det värt det?
För man vill ju inte precis förlora en av dem.
Tacksam för svar!

Kram

Svar: Självklart!Kaninerna kommer säkert trivas tillsammans men finns självklart inga garantier. Testa :)
Kanin Magazinet

2013-07-29 @ 18:38:25
URL: http://mylifeinabox.blogg.se
Postat av: ida

hej, jag har en kanin som nu har fått en burkompis. Eller vi håller på att vänja de med varandra.
Den nya honan är bara 8 veckor och min andra som ska få henne som burkompis är 1 år 4 m¨nader. De har redan börjat pussa på varandra genmom gallrena. :) Är det ett bra tecken?

Svar: Absolut!
Kanin Magazinet

2013-08-26 @ 09:41:59
Postat av: Sabine

Hej, har avlat på min hane och ungarna är nu ca 2 veckor gammla och ska komma hem till mig vid ca 8 veckors ålder.
Han är fortfarande inte kastrerad. finns det nån typ av uppskattning hur länge efter han blivit kastrerad man kan försöka få ihop dem utan att han vill sätta på sina egna döttrar eller går det börja vänja dem vid varran direkt enligt beskrivningen ovan?

Svar: Hej!När du kastrerat din kanin rekommenderar vi att du väntar 6 veckor innan du sätter ihop dem, för då har spermierna dött. Kaninen kan fortsätta jucka ytterligare ett par månader efter kastreringen eftersom instinkten sitter kvar då men avtar.
Testa direkt 6 v efter kastreringen, det blir nog bäst.
Under hopsättningen kommer båda jucka på varandra för att ordna rangordningen.

/Kaninmagazinet
Kanin Magazinet

2013-08-26 @ 22:21:17
URL: http://nattstad.se/gn%C3%A4gg
Postat av: Emelie

Hej jag undrar när en kull blir könsmogen och behöver säras?

Svar: Hej!När dem är 12 veckor måste dem säras, men en del kan bli könsmogna tidigare.
Kanin Magazinet

2013-09-29 @ 10:32:31
Postat av: Emma

Hej. Vi har två kullsystrar som inte fungerade ihop tyvärr. Så vi köpte nu en hane som skulle vara sällskap till den ena. Vi har nybyggt två boxar på 2.70x1.50m. Nu är det så att hanen stack in till "fel" hona. Det var hennes syster som skulle få sällskap. Men dom går super ihop. Nu vill jag testa att ta bort skiljeväggen så dom får 3x3m att vara på och testa att ha alla tre ihop. Två systrar på 8mån och en hane på 2år. Är det dumt? :/

Svar: Hej!Nej det är absolut inte dumt, bara hanen är kastrerad!
Kanin Magazinet

2013-10-31 @ 09:28:02
Postat av: Linda

Hej!
Blir två honor som bor ihop mindre sociala och sällskapliga mot människor än en ensam kanin? Jag har haft min tidigare kanin lösgående i kaninsäkrad lägenhet och han följde efter mig som en hund i hemmet och sökte verkligen vårt sällskap. Han blev endast instängd när ingen var hemma.
Samtidigt som jag vill ha möjlighet att få en lika social kanin som tidigare så tycker jag att det är synd att den inte ska ha en artfrände.
Vad rekommenderar ni?


Svar: Det är jättesvårt att säga, då alla kaniner är olika. Sen är det inte helt säker att 2 honor fungerar tillsammans. Det måste man alltid ha i åtanke när man ska sätta ihop 2 eller fler kaniner, att det kanske inte fungerar. Men så till din fråga... att ha 2 kaniner tillsammans i lägenhet kan mycket väl fungera ypperligt och du får 2 tösar som ska vara med överallt, att de blir mindre sociala för att de är 2, nej det tror jag inte. Snarare tvärtom, de blir mer sociala, i alla fall av egen erfarenhet. :)
Kanin Magazinet

2013-11-06 @ 18:32:52
Postat av: Emelie

"När man vet det är det lätt att förstå att det kan bli bråk om två kaniner hålls ihop i en bur på endast 1km2."

Det var då ingen liten bur ;)
Skriv 1 kvm, 1 m^2 eller 1 m2. Blanda inte, för då blir det kvadratkilometer. :p

Svar: Haha, tack för påpekningen, ska ändra det!
Kanin Magazinet

2013-11-27 @ 13:34:13
Postat av: madde

Hej!

Kan en kastrerad pojk kanin och en sterilesirerad flick kanin träffas ?

OBS Dom ska imte bo ihop utan bara träffas.

Svar: Hej!Nej det finns ingen anledning till att två kaniner som inte ska bo tillsammans ska träffas då och då. De blir bara stressade av det eftersom de gång på gång måste göra upp rangordningen. Ska de träffas ska det vara för att dem ska bo tillsammans!
Kanin Magazinet

2013-12-01 @ 16:13:26
Postat av: Sofia

Min kanin och en annan hona har bråkat. Min kanin är inte vaccinerad, kan det hända något med henne?

2014-03-12 @ 15:22:18
Postat av: Elin

Hej! Jag har en hermelinhane på ca 1 år och jag vill gärna skaffa en hona till honom, kommer självklart kastrera honom först isåfall. Kan jag skaffa en kanin av en annan ras eller måste jag skaffa en till hermelin?
Tacksam för svar! :)

Svar: Hej!Nej du behöver inte köpa en hermelin men ta någon ras som är i någorlunda samma storlek, en belgisk jätte är till exempel inte så bra att ha tillsammans med en hermelin :)
Kanin Magazinet

2014-03-23 @ 14:01:44
URL: http://nattstad.se/Elinsv%C3%A4rld
Postat av: Lena

Hej jag köpte nyss en hane som har 4 månader, han är ännu inte kastrera. Jag tänkte om det går bra och ha en hona som är 1 år gammal med honom som sällskap, undrar om det är ok. Eller kan jag kastrera henne istället? Tack

Svar: Hej!Du kan inte sätta ihop kaninerna förens hanen är kastrerad, vilket görs tidigast vid 6 månades ålder, sen måste du vänta MINST 4-5 veckor innan du sätter ihop dem.
Är honan bara en kelkanin, kastrera henne också så minskar du risken för komplikationer i framtiden och ökar livslängden.
Hanen måste alltid vara kastrerad.

MVH
Kaninmagazinet
Kanin Magazinet

2014-04-09 @ 07:11:12
Postat av: julia

Hej jag har en hane som är 5 månader. jag vill skaffa en hona till han, eftersom jag jobbar på dagarna och han är ensam. Hanen är inte kastrera eftersom jag vill att han ska ha kaniner med den honan. jag tänkte kastrera honom efter att de har haft kaniner. går det bra att skaffa honan nu? vad ska jag tänka på.


Tack så hemsk mycket för hjälpen:)

Svar: Hej! Då är min följdfråga, varför vill du ha ungar efter honom/kullsyfte ? Har du tid att ta hand om alla ungar, har du plats om du inte får dem sålda osv? Har du råd att ta honan till veterinär om det skulle bli komplikationer?Läs på artiklarna under vår uppfödar kategori!

Ska du köpte en hona måste du ha en till bur, så dem bor separat. Sedan kastrerar du honom vid 6 månades ålder, 5 veckor efter kastreringen kan du sätta ihop honan och hanen. Alla kaniner vill inte ha sällskap och accepterar inte det. Så var beredd på att det inte funkar. Men kastrerad hane + hona brukar gå bäst. Ska du inte avla på honan senare kastrera henne också för att undvika framtida komplikationer.
Köper du en unge, måste du vänta minst 8 månader innan du kan ta kull på henne.


Lycka till!

Kanin Magazinet

2014-04-09 @ 22:51:28
Postat av: Therese

Hej! Vi har en hane på 4 mån och ska skaffa en hona till honom, då kommer han att vara nästan 6 mån och vi har tänkt att kastrera honom vid 6 mån. Kaninerna är halvsyskon från samma uppfödare! Är det bra att kastrera honan också, vid vilken ålder bör man göra det? När kan man sedan sätta ihop dem i samma bur? Tack på förhand!

Svar: Hej! Kaninerna kommer troligen komma bra överens oavsett om honan är kastrerad eller ej. Dock rekommenderas det att man kastrerar honor också om de bara ska användas som sällskap. Dels för att humöret brukar bli jämnare (brusten försvinner tex) samt att honan inte riskerar att drabbas av livmodercancer. Efter kastrering ska man vänta i ungefär en månad innan man sätter ihop kaninerna. // Fanny
Kanin Magazinet

2014-04-16 @ 18:54:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress: