bloglovin

Avföringsanalys

Bajs; inget som de flesta frivilligt tar sig en närmare titt på. Kaninens, precis som många andra djurs, avföring kan dock berätta mycket om vad som försiggår inuti kaninen och om hur kosten du ger passar kaninen.

 

För att förstå mer om denna bajsvetenskap måste man förstå en del om kaninens näringsbehov och matsmältningssystem. Läs därför gärna denna artikel om foder och denna om matsmältningssystemet. Kortfattat är det så att en kanin behöver mycket fibrer, lagom mycket protein och lite fett, dessutom är de väldigt känsliga för nya saker i kosten. Långa fibrerstrån som de får i sig åker direkt till ändtarmen där vatten avlägsnas, och fibrerna packeteras till vanliga kaninpluttar. Korta fiberstrån och många andra näringsämnen åker däremot till blindtarmen för att bearbetas och bli till blindtarmsavföring.

 

En bra, fiberfylld plutt. Möjligen lite mörk, men det är mest ljuset.

 

Frisk avföring

De två typer av frisk avföring som en kanin lämnar; ”kaninpluttar” och blindtarmsavföring/nattbajs. Den senare ska du aldrig se, för de ska ätas upp av kaninen. Om du ser druvklas-liknande avföring med en frän lukt som ligger i buren så vet du att din kanin av någon anledning inte äter sitt nattbajs (se bild på sådant bajs i artikeln om matsmältningssystemet). Detta kan innebära att du ger för mycket eller för näringsrikt foder, eller att kaninen har ont någonstans och därför inte kan nå/få tag på bajset som ska ätas direkt från analöppningen.

 

Fiberrika pluttar
 

Den andra typen ska du alltid se mängder av. Kaniner ska alltid småknapra på fibrerrik föda, och alltså titt som tätt lämna ifrån sig de karaktäristiska pluttarna. Om de inte kommer kan det vara tecken på stopp i magen, något som är akut livshotande! Läs mer om det här. Kommer pluttarna som de ska så finns det en hel del information man kan få fram från dem.

 

Vänstra plutten är bättre än den högra

 

En vanlig kaninplutt ska vara ganska ljus med tydliga fibrer synliga på ytan. De ska utöver detta vara stora och porösa, dvs det ska vara lätt att smula sönder dem. Ibland ser man bajs som är precis tvärt om; små, hårda och svarta. Detta kan vara ett tecken på att kaninen äter för lite och/eller för fett/fiberfattigt. Med en fettsnål och fiberrik diet når man bäst avföring, dvs magtarmkanalen fungerar som bäst!

 

Avföring som tyder på sjukdom

Det finns en hel del du kan se i/på avföringen som berättar för dig att kanien är sjuk/har rubbad magbalans. Det finns ju som jag nämnde ovan små, hårda mörka pluttar samt blindtarmsavföring. Utöver dessa kan kaninen vara lös i magen. Oftast när folk tror att kaninen är lös i magen, har diarré, så är det ”bara” blindtarmsbajset som kladdar. Diarré är rinnigt, inte bara kladdigt, och kan tyda på en mängd saker. Kontakta din veterinär om det inte blir bättre inom max något dygn. Dessutom kan du hitta mask i avföringen, vilket såklart berättar om att kaninen har mask i magen; bara iväg till apoteket och köpa avmaskningsmedel! Sist men inte minst kan kaniner drabbas av kraftiga fällningar, något som kan resultera i päls inuti magen. Håll koll på pluttarna, börjar de bli håriga så kan det vara läge att hjälpa kaninen med fällningen för att undvika förstoppning. Ytterligare ett tecken på att något är fel är om pluttarna blir äggformade. Detta tyder ofta på gas/obalans i magen, håll uppsikt och ge ev lite miniform. Känns magen spänd och kaninen sitter orörlig så är det akut till veterinär som gäller.

 

Pluttar som sitter ihop pga päls i magen 
 
Äggformat bajs tyder på gaser/problem i magen
 
Jämförelse mellan bra plutt och äggformad

 

Hoppas att du lärt dig att inte undskatta små skitsaker, man kan ju faktiskt få fram skitmycket skitbra information om kaninens hälsa från dem!

 

Text och foto: Emma Almquist


Kommentarer
Postat av: Lina Strindlund

skitbra! :) bra att du har med tydliga foton också!

2014-04-06 @ 10:06:04
Postat av: Emilia

Hej! Min dvärgvädur som jag haft 1vecka nu har sen jag fick honom haft både torra pluttar och vindruvsklase liknande pluttar. Dom lösare "vindruvsklasarna" lägger han ganska mycket och får plocka bort dom lösa pluttarna från buren varje dag för att det inte ska sätta sig på hans tassar. Trodde flytten kunde gjort det lite stressat men han har gjort sig hemmastadd nu och borde vara bra i magen. Får samma foder som hos uppfödarn och lite morot, bananchips, salladsblad. Borde jag sluta med det? Han var lite mager när jag fick han men han är lagt på sig lite mer och äter och dricker normalt.

Svar: Hej!Äter han inte upp druvbajsen får han i sig för mycket protein. Dra ner på pelletsen och ge endast bananchips och morot som godis.
MVH Kaninmagazinet
Kanin Magazinet

2014-08-30 @ 12:46:03
Postat av: Matilda och Oskar

hej våran kanin är ett år gammal och har börjat bajsa stora högar på golvet, vad betyder detta. tack i förhand

2014-11-11 @ 20:49:50
Postat av: Jennifer

Hej "min" kanin igentligen min lillasysters kanin bajsar heltiden ute i huset. De gjorde hon inte förut. Jag har en kanin som är större en min lillasysters men endå äter min lillasysters kanin mer än min och dricker mer vatten. Och hennes urin lyckat väldigt starkt och hon var lite rultig innan men de ser ut som hon har gått ner i vikt. Hon låg stilla en dag nästa hela dagen hon åt inge eller drak hon låg bara på samma ställa. Skulle uppskata ett snabbt svar// Jennifer

2015-02-20 @ 12:47:13
Postat av: Jennifer

Hej "min" kanin igentligen min lillasysters kanin bajsar heltiden ute i huset. De gjorde hon inte förut. Jag har en kanin som är större en min lillasysters men endå äter min lillasysters kanin mer än min och dricker mer vatten. Och hennes urin lyckat väldigt starkt och hon var lite rultig innan men de ser ut som hon har gått ner i vikt. Hon låg stilla en dag nästa hela dagen hon åt inge eller drak hon låg bara på samma ställa. Hon har skrikit 3 gånger också men inte i rad. Skulle uppskata ett snabbt svar// Jennifer

2015-02-20 @ 12:51:32
Postat av: Jennifer

Hej
Min lillasysters kanin ( 75% Gotland och 25% Rex) Har betet sig lite konstigt hon äter och dricker hela tiden mer än min kanin som är syster till henne. Hon värkar också ha gott ner i vikt de ser ut som de. Hon bajsar överallt hellatiden utanför sin but och överallt i hennes bur till och med i hennes hus de brukade hon inte göra. Hon har skrikit 3 gånger men de var för ett tag sen. Och en dag när vi skulle ge dom pellets så blev hon inte så glad som hon brukar utan hon bara låg på samma ställe hellatiden och hon åt inge och drack inge för en på sent på kvällen då hon fick komma ut och hon la en stor hög med bajs. Hennes bajs är normal men de ser lite grön gult ut och inte så där mörkt brunt som de brukar vara. Tacksam för snabbt svar// Jennifer

Svar: Kontakta veterinär direkt!
Kanin Magazinet

2015-02-20 @ 13:02:03
Postat av: Lollo

Hej
Min dvärgvädur bajsar små mörkbruna geggiga kluttar som oftast hamnar i pälsen där bak eller så kliver han i det och får geggiga tassar. Bad kan det vara? Han har haft det ganska länge.

2015-04-25 @ 08:41:52
Postat av: Tonje

Min kanin bajsar mycket och blöder för att den har bajsat mycket, är de normalt?

Svar: Nej, kontakta veterinär.
Kanin Magazinet

2015-09-03 @ 21:51:07
Postat av: Xheny

Min kanin på 6 månader, knaprar tänderna. Asså de låter nästan som gnissel eller ah, de låter inte så. Utan som hack, om man säger så. Hon springer & äter normalt. Bajsar väldigt mycket dock, lite överallt (vilket hon ej gjort tidigare, varit rumsren). Hon är väldigt rädd av sig. Är rädd att hon har ont då hon knaprar med tänderna. Vad ska jag göra? Hon är lekfull, annars.

2015-10-02 @ 13:48:15
Postat av: Anna

Hej!
Min kanin är en pigg kanin och hyfsat glad!
Men jag har läst om stampsjukan och annat och tycker hans bajs är lite mindre än igår,hans mage känns inte annorlunda men känns lite spänd.
Han får 1 msk pellets och 1/2 msk havregryn både morgon och kväll.
Tror du det är dålig mat jag ger honom?
Han är okastrerad och 2 år gammal.
Men han är väldigt mat glad och äter MYCKET hö och dricker som han ska.
Är bara orolig.
Tack!

2015-10-23 @ 23:07:50
Postat av: Anna

Hej!
Min kanin är en pigg kanin och hyfsat glad!
Men jag har läst om stampsjukan och annat och tycker hans bajs är lite mindre än igår,hans mage känns inte annorlunda men känns lite spänd.
Han får 1 msk pellets och 1/2 msk havregryn både morgon och kväll.
Tror du det är dålig mat jag ger honom?
Han är okastrerad och 2 år gammal.
Men han är väldigt mat glad och äter MYCKET hö och dricker som han ska.
Han har oxå ibland haft små trådar mellan bajs plupparna,är det något att oroa sig för?
Är bara orolig.
Tack!

2015-10-23 @ 23:09:24
Postat av: Fundersam och rädd

Hej:) Min kanin är lös i magen eller vad man säger det är rinner inte utan är fast. Det är dock bara på natten. Min kompis sa att det var så hennes kanin började bajsa innan han dog. Min kanin är ganska gammal 6år och han är dvärgkanin och lejonhuvad. Och de lever tills de är ca 8 år. Jag matat han med pellets och morot och ibland knäckebröd. Är det nåt annat jag ska ge han. Han har haft någon sjukdom tidigare där han får kala fläckar men han fick medicen och nu har han det inte längre iallafall inte på 1år. Snälla Hjälp!!👼🙏

2015-11-06 @ 20:28:58
Postat av: Ida

Hej, vår kanin Skruttis (vet inte ras men väldigt stor, tror pappa och morfar är samma kanin så lite inavlad) är väldigt social och älskar kel. Brukar hoppa upp i soffan och vill ha gos. Hon var överviktig så vi har blivit bättre på att ge rätt mängd mat och hon får ofta vara ute och hoppa i lägenheten. Hon har haft problem pga sin vikt med att tvätta sig. Vilket lett till att bajset samlas vid rumpan och vaginan, huden blev då irriterad och vi fick antibiotika att gå henne. Så har det blivit bättre men nu har det blivit lite sämre igen. Jag tvättar hennes rumpa med klorhexidin och försöker få bort avföringen. Men idag när jag tog upp henne för att tvätta som kom en stor klump bajs ut som var alldeles mjuk, den låg på golvet ett tag men stelnade inte ens. Kan det vara pga hennes "rumpproblem som bajset blir löst?

2015-12-15 @ 13:39:22
Postat av: Felicia

hej min kanin blev 10 år för en vecka sen och sedan igår så hade han ont i magen jag har haft honom hela hans liv så såg tydligt att han led och mamma vill inte ta honom till veterinären så vet du vad det kan vara för fel på honom och vad jag kan göra så han blir bättre?

Svar: Kaniner har känsliga magar och väldigt gamla kaniner är ännu känsligare (på alla punkter). Berätta för din mamma att hon enligt djurskyddslagen är skyldig att ge kaninen vård. Inget djur ska behöva lida. Men tills vidare kan du mata honom med critical care blandat med lite paraffinolja (annan olja kan också vara ok) och se till att han rör på sig samt att han bajsar.
Kanin Magazinet

2016-02-16 @ 16:36:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress: