bloglovin

Trycksår på fötterna

Ett vanligt problem hos kaniner är att dem blir kala på tassarna, främst på hälarna men även under klorna. Går kaninen för länge med detta kan det bli mycket allvarligt och smärtsamt.
I värsta fall kan det bli sår som blir infekterade och sprider sig till senor, leder och skelett.

 


Orsaker till detta beror främst på hur man sköter dem och hur dem bor.
* Buren är smutsig. Kaninen bor i en bur där underlaget är fuktigt och innehåller mycket avföring och/eller urin.

* Fel underlag i buren. Vildkaniner belastar tårna mest och i naturen sjunker de ner en bit i marken.
 - Innekaniner vistas på ett hårt underlag vilket gör att dem har det enklare att få trycksår.
Även kaniner som bor med en hård matta som underlag. Eftersom de lever på hårda underlag lägger dem den största belastingen på hälarna.

* Övervikt ökar belastningen på framförallt bakben
 - Om de sitter för mycket stilla i buren, inte vill motionera.

* Har de sjukdomar i urinvägarna som leder till urinläckare ökar det också då urin är frätande.
 
 



När pälsen har skavt bort är det bar hud, och på kaninen är den mycket känslig. Detta kan leda till att kaninen inte vill röra på sig lika mycket och blir stillastittande eftersom det gör ont.
Blir kaninen stillastittande ökar det risken för fetma, att kaninen sitter kvar på fuktiga områden och det blir bara värre. När huden är bar och blir torr är det lätt att den spricker och det blir ett öppet sår, då är det risk att problemet blir kroniskt.

Det är viktigt att man regelbundet gör en hälsokoll på sin kanin minst en gång i veckan för att hitta ev fel och motverka dem i tid.
Märker man att kaninen börjar bli kal på tassarna måste man hitta felet och åtgärna detta.

Åtgärder:

* Rengör buren oftare
 - Rensa toalätten varje dag om en sådan finns. Annars rensa i kaninens kisshörn och ta bort avföring dagligen

* Byt underlag till ett som suger upp fukten bättre och inte är irriterande.
 - Om kaninen har matta ska man sluta med detta och byta till någonting mjukare.

* Skapa ett tjockt sviktande underlag.
 -  Den bästa lösningen är att man köper en skumgummimadrass som man klär med vattenavstötande material, till exempel galon. Ovanpå denna lägger man en handuk eller fleexefilt och sedan ett tjock lager med strömaterial, till exempel spån och halm.

* Påbörja behandling genast.
 - Har kaninen endast tappar päls och blivit kal, utan sår kan man försöka åtgärda detta själv
genom att smörja tassarna med till exempel vaselin, idomin eller aloe vera gel (använd bara ett)
Har det blivit sår ska veterinär kontakta genast.

* Byt ut vattenflaska om den läcker eller skaffa en tyngre vattenskål

* Banta och motionera ett överviktigt djur. Uteslut andra sjukdomar.
 
 




Det krävs mycket tid och engagemang för att få bukt på tassarna igen efter att detta uppstått.
Man ska hålla koll på det varje dag så att det inte blir värre. Det kan ta många månader för kaninens tassar att bli helt återställda igen.

Man kan testa att använda bandage på tassarna för att minska belastningen.
Då ska man ha en gasbinda vikt ett par gånger under hälen och sedan linda in med bandage. Många kaniner finner detta obehaligt och låter det inte sitta på länge. Har man en kanin som accepterar det så är det jättebra.

Ibland kan det vara bra att veterinären skriver ut anitibotika salva för att påskynda läkeprocessen. Det kan även bli såpass allvarligt att veterinären måste skriva ut antibiotika för en lång tid samt smärtstillande medicin.
 
Har det gått så långt att det blivit infektion i skelettet hjälper varken antibiotika eller andra mediciner. Den angripna delen av tassen eller hela tassen måste i sådana fall amputeras. Detta är en etisk fråga som djurägaren får ta ställning till och diskutera med veterinären. Alternativet är att låta kaninen somna in eftersom tillståndet är smärtsamt.

Rexkaniner är mer mottaglig för detta problemet då dem har tunnare päls på tassarna.
 
Tar man hand om sin kanin, håller den slank och aktiv, kollar buren och kaninen dagligen uppstår det sällan komplikationer.
 

Kom ihåg att kaniner döljer sjukdom väldigt väl. Är du orolig för din kanins hälsa - uppsök veterinär!

 
 
Text och Foto: Nathalie Månsén
Källa: http://www.djurklinikenroslagstull.se/
         www.veterinaren.nu/

Kommentarer
Postat av: Stillestorps Kaniner

Jag tror att min kanin har trycksår... Det började som en liten fläck, och jag bytte underlaget i buren samt städade oftare. Sedan blev det bara mer och mer och jag har testat med salva med.
Det funkar inte heller.. Min kanin har inget problem med att röra sig för han gillar att skutta runt i sin hage och äta gräs. Han gillar även att hoppa små hinder och gå ut i skogen.
Så jag tror inte att han har fetma som kan biverka till trycksår...
Men frågan är nu, vad ska jag göra? Han har som en liten knöl på ena baktassen och den knölen är kal utan hår...
Snälla hjälp mig!

Svar: Berätta gärna vilket underlag du använder och vilken salva det är du testat?
Kanin Magazinet

2015-04-11 @ 09:30:50
URL: http://stillestorpskaniner.blogg.se
Postat av: Stillestorps Kaniner

Just nu andvänder jag mig av både tidningspapper och spån som underlag, sedan har jag ett tjockt lager med halm över eftersom jag har mina kaniner ute. Jag städar ca 3-4 gånger i veckan då det inte behövs mer eftersom de bara bajsar och kissar i ett hörn av buren. Det hörnet gör jag rent nästan varje dag.

Jag har testat Burt's Bees miracel salve som är tjock och fet och som är bra för hud som har lätt för att spricka upp. Men det har inte gett resultat än. Har andvänt i ca 2 månader...

Svar: Hej! Testa inotyol eller zinkpasta istället.
Kanin Magazinet

2015-04-12 @ 17:13:02
URL: http://stillestorpskaniner.blogg.se
Postat av: Stillestorps Kaniner

Tack för tipset! Jag ska köpa hem och testa båda salvorna :)

2015-04-12 @ 19:33:10
URL: http://stillestorpskaniner.blogg.se
Postat av: Sigrid

Hej! Min kanin har trycksår på ena baktassen och jag tror han börjar få på andra också. Så då undrar jag hur ofta man ska smörja in och behandla trycksåren? Kan man fortsätta att hoppa och tävla med kaninen under behandlingen eller ska man avvakta och endast motionera och inte försöka att slita så mycket på baktassarna? Jag har halm som burunderlag, men kan jag lägga in mer så att det blir ett mycket tjockare lager?
Tacksam för svar!

Svar: Hej! Självklart kan du fortsätta hoppa, beroende på hur illa det är. Är det ytterst lite går det bra men är det stort, rött och svullet ska du inte göra det. Smörj 2-3 gånger om dagen i början tills det blivit bättre, sedan kan du smörja en gång om dagen och sen ett par gånger i veckan, Tyvärr är det svårt att bli av med. Bor kaninen inne eller ute?Om inne, ha gärna en madrass som underlag (stolsdynor funkar också), matta, spån och sen halm över.
Om ute, ha gärna torv och sen massa massa halm. Kan aldrig bli för mycket. Det är viktigt att det är supermjukt.
Kanin Magazinet

2015-04-26 @ 09:48:50
Postat av: Sigrid

Tack för svaret! Har köpt hem självhäftande bandage, ska man ha nåt mjukt mot hälen som man lindar runt, isåfall vad?

2015-05-15 @ 12:57:47
Postat av: Emma

Hej, min ena kanin har trycksår på båda baktassarna :( han har haft de ett tag nu, ja smörjer då och då med vaselin med de hjälper inte och han vill inte ha nåt på baktassarna utan han sparkar bara av de. Han fick då en skumgummimadrass med galon i större delen av buren sedan har han fått fleecefilt i de mindre delarna. Vi städar också buren varje dag!
Ingen förändring har hänt utom att de börjat torka istället. Han är inte överviktig, han älskar att skutta o han får komma ut o springa fritt på tomten (han är utekanin) Vi gick också till en vätrinär då en av såren sprack o blödde, vätrinären sa bara att vi skulle tvätta med vatten o lite lite tvål och fortsätta smörja..

Jag har nyligen skaffat en till kanin på tre månader, hon har tyvärr också fått trycksår fast på alla tassarna, eller vi tror de är på fram också :( hon är absolut inte överviktig men hon sitter stilla ganska mycket på en koja, men när vi tar ut henne är hon sprallig o vill skutta o röra på sig. Hennes sår ser väldigt nya ut alltså inte så stora o inte torra, dock är hon inte så bra på att tvätta sig ren på tassarna då vi fått ta in o tvätte åt henne, upptäckte hennes idag o har inte smort de. Hennes underlag är halm o pellets, på hennes sitt hyll har hon tidigare inte haft nått (alltså bara trä) men hon fick en fleecefilt för ett par dagar sen!

Skulle verkligen vilja få lite råd ksk.. Vill inte att de ska gå för långt:(

Svar: Hej Emma,
Bra att ni städar dagligen och bra att ni har mjukt underlag! Du skriver inte hur länge det är sedan ni gjorde dessa förändringar men var ihärdig för detta kan ta lång tid att komma tillrätta med. Kan ni lägga fleece i resten av buren också? Lär honom att gå på låda om han inte redan gör det, underlättar städningen + bättre för tassarna att inte skutta omkring i det hela dagen. Skippa tvålen när du tvättar, det torkar bara ut ännu mer. Du kan också prova att byta ut vaselinet mot en snäll olja (t.ex. vetegroddsolja: http://kaninmagazinet.se/2012/march/vetegroddsolja.html) som verkar mjukgörande på ett annat vis.

Trist att även er nya kanin fått trycksår. Undvik att ta in och blöta upp hennes tassar i onödan, torr smuts går ofta att borsta ur. Prova också att ge den nya kaninen ett tjockare lager halm ovanpå pelletset (pellets är rätt skarpt att gå på) och lär henne att använda toalettlåda om hon ej gör det.

Är de båda kaninerna av samma ras? T.ex. rex och angora har tyvärr ofta problem med trycksår pga hårlaget. Tycker att du skall kontakta kaninernas respektive uppfödare och be om råd.

Lycka till!
Vänliga hälsningar,
Anita/Kaninmagazinet
Kanin Magazinet

2015-12-30 @ 19:18:52
Postat av: Elin

Hej hej! Jag märkte igår att min älskade belgiska jätte nu har fått trycksår på ena baktassen, men trycksåret ät mitt i tassen, inte på hälarna? tyckte det såg ut som torkat blod runt om såret också. Jag misstänker att detta trycksår kom när jag bytte ut halmen mot en matta istället. Jag försökte minska hennes svårigheter (hon har ett fuktionshinder i bakdelen) vilket gör att hon skuttar på ett märkligt sätt och ibland inte har kontroll & balsans i bakdelen. (Veterinären) har kollats upp angående hennes fuktionshinder) så jag hade ju tänkt att det skulle vara säkrare för halka. Nu åter till trycksåret, hur skulle jag kunna göra? Vilken salva skall användas? OCH vad skall jag göra med ströet??? Jag gör rent varje dag dessutom. Jag är helt förvirrad och rädslan över att jag skulle kunna förlora min bästa vän är stor. Har jag för mjukt underlag är jag rädd för att det skall bli svårt för hennes bakben, har jag för hårt underlag så kommer såret bli värre. Snälla hjälp.

2016-04-22 @ 13:41:51
Postat av: Izabelle

Hejsan , min lilla systers kanin har fått SUPER stora trycksår och det ser så hemskt ut ;( det är väldigt torrt och ska börja smörja med vaselin 2gng om dagen och göra rent oftare ;) men har ni fler tips? Han bor i ett garage och är dvv men lite fluff. Han brukar inte hoppa och så men är gärna ute och skuttar mkt ;)) har ni fler tips?

Svar: Hej! Be en veterinär kolla på kaninen, kan inte ge råd över internet om sjukdomar och behandling. Lycka till!
Kaninmagazinet

2017-02-13 @ 21:48:28
Postat av: Caroline

Hej! Jag har 3 kaniner som bor i samma bur. Jag hälsokontrollerar dom en gång i veckan, dom har haft trycksåren ganska länge men vet inte vad jag ska ta mig till! Två av dom är blandning mellan dvv och fransk vädur, så dom är väldigt stora för mig att hantera samt att dom är allmänt svårhanterade, men dem lilla är en dvv och hon kan jag hantera hur lätt som helst. Dom bor utomhus och har ett "bo" ungefär en meter ovanför marken och där har jag ett tjockt lager spån, sen går det en ramp ner för "boet" och där nere är det bara snö som underlag, tacksam för svar:) Jag är jätte orolig:/

Svar: Hej! Du måste ge dem mjukt underlag i hela buren och hagen annars kommer det aldrig bli bra. Kanske får du ta bort hagen tills kaninerna läkt och se över underlaget ordentligt där inne. Prata med en veterinär för medicinsk behandling.
Kaninmagazinet

2017-03-01 @ 13:21:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress: