bloglovin

Kvalster

Pälskvalster (Listrophorus Gibbus) och Mjällkvalster (Cheyletiella Parasitivorax) är vanliga problem hos kaniner. Särskilt under milda och fuktiga höstar. Kvalsterangrepp ger symptom som klåda, mjällig päls och kala fläckar.
 
 
Listrophus Gibbus sedd genom mikroskop. Foto & film: Angie Norberg
 
 
Pälskvalster/Pälsätarkvalster livnär sig av själva pälssttråna. Har man skarp syn är det möjligt att se dessa med blotta ögat när de krälar omkring i pälsen.
 
Mjällkvalster lever på huden och äter hudavlagringar vilket resulterar i mjällbildning. Mjällkvalstren själva kan endast ses genom mikroskop.
 
 
Kvalster trivs bäst där det är fuktigt, varmt och mörkt. Men tyvärr är de både långlivade och härdiga att klara perioder av minusgrader och torka. Honan har kapacitet att lägga mängder med ägg vilket gör att de kan föröka sig väldigt snabbt under gynnsamma förhållanden.

Kaniner i alla åldrar och med alla olika pälsslag kan drabbas av kvalster. En angripen kanin kan smitta vid direktkontakt med andra kaniner, kontakt kanin-människa-kanin eller kanin-yta-kanin. Det brukar dock dröja ett tag innan kvalstren ger symptom. Först när kaninens immunförsvar blir nedsatt; till exempel på grund av stress (eller sjukdom), börjar parasiten märkas av. Stress kan orsakas av bland annat stökig omgivning, felaktigt foder eller genom otillräcklig stimulans (uttråkning).
 
 
Pälskvalster orsakar pälsavfall och kala fläckar, ofta med början runt svansområdet.

De första symptomen på mjällkvalster är att kaninen tappar päls i nacken. Håravfall som fortsätter bak över ryggen. Pälsen brukar lossna väldigt lätt och man ser mjäll i hårtussarna. Det är sällan som kaninen får allvarlig klåda, men tyvärr förekommer även sådana fall.
 
 
 
 
 Mjällkvalsterangrepp. Foto: Fanny Arvendal
 
 
Misstänker du kvalster? 
Boka snarast tid hos din veterinär så att kaninen blir ordentligt undersökt och får rätt behandling mot ohyran. Vanligtvis skriver veterinären recept på Ivomec, Stronghold eller liknande. Behandlingen brukar pågå 1-2 månader eller en gång i veckan i 3 veckor, beroende av preparat. Det finns ett antal receptfria medel för ohyrebekämpning men flera av dem är eller kan vara skadliga för kaniner. Frontline är ett exempel som brukar vara ofarligt för hundar men dödligt för kaniner, så chansa inte utan åk till veterinären!
 
Hjälp kaninen genom att borsta bort lös päls och mjäll. Kamma gärna igenom pälsen med en tät luskam. Om du håller till över ett ljust underlag kan du kanske se att det faller ut kvalster. Glöm ej att rengöra borstar och kammar efteråt.

Det är viktigt att behandla samtliga individer om det finns flera kaniner i hemmet, för även om de inte uppvisar symptom (ännu) är risken stor att de också bär på kvalster.
 
Burar och ytor där kaninerna rör sig skall saneras grundligt och städas ofta under behandlingsperioden för att minska risken för återfall. Allt strö och hö skall bytas och inredningen skuras och diskas. Det kan bli mycket jobb men det lönar sig att vara noggrann.
 
Givetvis ska kaninerna inte tas med på utställning/tävling när man drabbats av kvalsterangrepp. 
 
 

 Foto: Fanny Arvendal
 
 
 
Läs om Ellens veterinärsbesök och erfarenhet här.
 
Dessa kvalster angriper inte människor men vi kan vara allergiska mot enzymer i deras avföring.
 

Kom ihåg att kaniner döljer sjukdom väldigt väl. Är du orolig för din kanins hälsa - uppsök veterinär!

 

Text: Nathalie Månsén & Anita Ekman © Kaninmagazinet 2013

Kommentarer
Postat av: Isabelle Axelsson

Hej! Jag köpte min andra kanin för ca 1 vecka sen. Igår upptäckte jag att han hade svarta prickar i öronen och förlorat pälsen där. Kan detta vara nån slags kvalster?

Tacksam för svar //Isabelle

Svar: Kan vara, kontakta veterinär om du är orolig. Är det kvalster bör du kontakta uppfödaren informera.
Kanin Magazinet

2014-09-21 @ 15:50:07
URL: http://iziz.dustii.blogg.se
Postat av: Noomi

hej!Min kanin har som små "mjäll kakor" i pälsen vid svans området , han har mjällig hud i öronen och kliar sig ofta där. ska jag kontakta veterinär?Tacksam för svar.

Svar: Ja, gör det!
Kanin Magazinet

2014-11-27 @ 17:18:41
Postat av: Anonym

Kan kvalster smitta kanin-människa-människa-kanin? Tack för bra sida!

Svar: Nej, det smittar endast via djur.
Kanin Magazinet

2015-01-09 @ 16:59:44
Postat av: anna

Hej.
Mjällkvalster, gör det så den tappar mycket päls?? Min kanin har ingen päls (ca 1dm) från nacken... han har inte vart i kontakt med andra kaniner då han ska omplaceras (jag hämtade honom hos min vän som tappat intresset). Hon har sagt att han inte har någon päls där innan, men när ja kollar närmre så ser jag bara några ytte pytte små som inte är som stora "mjäll kakor", utan bara mini små. Vad ska jag göra? Har 4 andra kaniner ute + 3 inne , måste jag behandla alla!? Sen efterssom han haft det innan (ingen päls där)- borde inte hon få betala?>_?


Mvh orolig omplacerare.

Svar: Hej,
Det behöver inte vara det men ja, på beskrivningen låter det som att det kan vara kvalster. Ring veterinären och beskriv noggrant hur det ser ut och eventuella andra symptom så kan de bestämma vad som bör göras. Skulle det visa sig vara kvalster kan det vara bäst att behandla allihopa, samt sanera allt noga. Förmodligen har du haft samma kläder vid skötsel av både denna och de andra kaninerna. Men det kan veterinären råda om. Betalning av eventuell veterinärräkning beror av vem som äger kaninen och samvetet hos den som gjorde det innan. Antar att du är ett barn så det är nog bäst om du, din kompis och era föräldrar pratar om detta tillsammans.

Vänliga hälsningar
Kaninmagazinet
Kanin Magazinet

2015-02-20 @ 16:56:20
Postat av: Tuva

Hej! Min vita kanin verkar inte ha någon mjäll eller någonting sånt men han har tappat päls bakom öronen och kliar sig där ska jag söka veterinär?

Svar: Ja gör det, eller iallafall att du ringer och rådfrågar :)
Kanin Magazinet

2015-04-09 @ 19:21:02
URL: http://nattstad.se/tuvasliv1
Postat av: Clara

Min kanin har bruna små,små saker under svansen😣 Är det kvalster?

2015-04-10 @ 13:28:45
Postat av: julia

Mina kaniner har kryp i pälsen ser dem tydligt krypa runt. Misstänker att det är löss. Köper hö från bonde och misstänker att de fått de via den vägen. Ska till veterinären . Undrar över. Ska jag slänga höt? Hur gör jag med kam, borste, saker? Slänga? Förs de över till människor? Vad ska jag tänka på vid städning? Hittade ingen artikel om kaniner och löss. Hade önskat en sådan :)
Tack på förhand!
Mvh julia

2015-04-26 @ 22:36:09
Postat av: julia

Mina kaniner har kryp i pälsen ser dem tydligt krypa runt. Misstänker att det är löss. Köper hö från bonde och misstänker att de fått de via den vägen. Ska till veterinären . Undrar över. Ska jag slänga höt? Hur gör jag med kam, borste, saker? Slänga? Förs de över till människor? Vad ska jag tänka på vid städning? Hittade ingen artikel om kaniner och löss. Hade önskat en sådan :)
Tack på förhand!
Mvh julia

2015-04-26 @ 22:36:41
Postat av: marina

Jag fick hem två kaniner där den ena kanske hade mjällkvalster.Hon hade skavt bort håret på nosen och är mjällig i pälsen.kan det vara mjällkvalster? eller finns de liknande symtom som gör att de tappar päls?

2015-05-01 @ 13:27:35
Postat av: Sockervadd

Hej!
Vi har behandlat vår kanin (teddyvädur) upprepade gånger, men det återkommer gång på gång. Nu börjar vi ge upp! Kan det vara så att det ej går att bli av med? Vore bättre om någon kunde vara ärlig och tala om det för oss i så fall, för detta är plågsamt för både kaninen och för oss! Det kan väl inte vara meningen att vi ska köpa stronghold i månad efter månad?

2015-12-06 @ 12:15:48
Postat av: Anonym

Hej hur märker man löss på kaniner? Min kanin är vit men jag vet ej hur man märker ifall mig kanin har det. Tacksam för svar😊

Svar: Du kan luskamma kaninen med en luskam. Men om du inte ser något som tyder på löss så behöver du inte vara orolig. Löss suger blod så rimligtvis borde du då hitta bett i huden.
Kanin Magazinet

2016-02-23 @ 12:42:09
Postat av: linda

Hej,
Vår vädur får som små bollar på rumpan, mellan svans/rygg. Och de sitter fast i huden, när vi drar bort dem försiktigt blir det sår/blöder lätt. Uppehåller vi inte dessa kontroller/arbete börjar han han även fälla päls på bakdelen. Han kliar sig även i öronen men har superfina öron. Vi misstänker såklart att han har något (kvalster) men har varit hos flera veterinäner utan resultat - de hittar ingen ohyra hos honom. Nu har det pågått nästan 2 år - VET NÅGON??
TACKSAM FÖR INPUT
/Linda

Svar: Hej! Låter inte alls bra!! Är han långhårig?Prova att byta veterinär och se vad dem säger. Det är inte normalt så något är det som inte stämmer.
Kaninmagazinet

2016-11-04 @ 17:24:38
Postat av: linda

Hej, tack för snabbt svar.
Nej han är korthårig, och fin päls, lite ullig väldigt mjuk. Min känsla är att "bollarna" är bon av något slag,jag kan inte se något som rör sig i "bollmjölet". Sist jag var hos veterinären (en ny) krävde jag att hon skulle titta i mikroskop, men hon kunde inte hitta något?? Jag har aldrig sett något kryp på honom förrän i morse när jag drog bort en "boll", ett litet mycket snabbt svart smalt kryp, ca 1 millimeter. Kan det vara löss? Det liknade inte människolus, det var för snabbt och skyggt, jag fick inte fatt i det. Men vad jag förstått finns det massor olika lus? Och bygger de bo? vilka djur bygger bo i päls?

Svar: Hej! Låter som ohyra av något slag, finns mycket olika. Mitt svar blir igen att uppsöka en ny veterinär. och eventuellt en ny igen tills dom hittar felet. Var bort du? Du måste vänta dig till någon som har intresse för kaniner, tyvärr är många veterinär inte så kunnig på just kanin. Mvh Kaninmagazinet
Kaninmagazinet

2016-11-08 @ 08:23:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress: